A képző- és iparművészeti ág célja az alkotói képesség kibontakoztatása, vizuális műveltség fejlesztése, a kreatív emberré válás megalapozása. A tanuló képessé válik saját gondolatai, érzései kivetítésére. Megtanul pozitívan viszonyulni a természethez és a múlt értékeihez. Felfedezi a tárgyakban rejlő esztétikumot, a kézművesség szerepét a saját mindennapjaiban. Ismereteket szerez a természetes anyagokról és felhasználási lehetőségeikről. Megismerhetik a különféle művészeti technikákat, fejlődik ízlésük, értékelésük és önismeretük. Nálunk egy-egy alkotófolyamat tükrében megtanulhatják a koncentrált, igényes munkát, amit az élet minden területén jól tudnak majd hasznosítani.
Képző- és iparművészeti tanszak tantárgyai:
Képzőművészeti ág (alapképző 3. évfolyamig):
- Vizuális alkotó gyakorlat,
- Grafika és festészet alapjai
Környezet és kézműves kultúra tanszak (alapképző 4. évfolyamtól):
- Környezet és kézműves kultúra műhelygyakorlat,
- Vizuális alkotó gyakorlat
A kézművesség foglalkozások feladata, hogy egyszerű kézműves tevékenységek iránt nyitottá tegye a gyerekeket. Felfedezzék az arányok, színek, formák, felületek, tömegek kapcsolatát játékos tevékenységeken keresztül. Örömteli munkával tanulják meg a személyes ötletek megvalósítását. A vizuális alapozó gyakorlatok az előképző első két évfolyamának komplex művészeti tantárgya. Sokszínű alkotó játékra ad lehetőséget. A legkülönfélébb anyagok, eszközök, technikák megismerése segíti a gyermekek kreativitásának kibontakozását és a tradicionális kézművesség értékeinek továbbadását. A vizuális alkotó gyakorlat a képző- és iparművészeti ág, az ősi és kézműves tárgyformálás, a médiaművészet sokféle tevékenységének megismertetésére szolgál. Feladata a vizuális eszköztár bővítése, a művészi kifejezési formanyelv kialakítása, gazdagítása, változatos kreatív feladatsorokon keresztül. A környezet- és kézműves kultúra műhelygyakorlat célja a környezetkultúra és a kézműves tevékenységek iránti nyitottság kialakítása, az általános és szakirányú ismeretek átadása révén a környezettudatos magatartás, az igényes kézműves tárgyalkotás képességének megalapozása.
AZ ALAPFOKÚ MŰVÉSZETOKTATÁS ALAPPROGRAMJA
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZETI ÁG
KÖRNYEZETI- ÉS KÉZMŰVES KULTÚRA TANSZAK
Az alapfokú képző- és iparművészet oktatás célja, hogy hozzásegítse a tanulókat a külvilág tudatos érzékeléséhez, tanulmányozásához, valamint a látás és a képzelet finomításához. A tanulók belső világának gazdagítása teszi lehetővé, hogy egész személyiségük használni és hasznosítani tudja az összegyűjtött és egyre tudatosabban szelektált vizuális információkat. Az élményszerű tapasztalások és képzetek teremtik meg az önmeghatározások és önkifejezések egyre differenciáltabb formáit. A program integrált óraszervezési lehetőséget biztosít arra, hogy a főtárgy órakeretéhez közvetlenül kapcsolódhasson valamely kötelező tantárgy tananyagának elsajátítása, feldolgozása. A tanuló mindkét tantárgyból osztályzatot kap, és a helyi tantervben rögzített feladatok szerint tehet művészeti alapvizsgát, illetve művészeti záróvizsgát.
Az oktatás felépítése:
Előképző évfolyamok: 1. évfolyam, 2. évfolyam
Alapfokú évfolyamok: 1. évfolyam, 2. évfolyam, 3. évfolyam, 4. évfolyam, 5. évfolyam, 6. évfolyam
Az alapfokú évfolyamok elvégzése után a tanuló művészeti alapvizsgát tehet.
Továbbképző évfolyamok: 7. évfolyam, 8. évfolyam, 9. évfolyam, 10. évfolyam.
A továbbképző évfolyamok elvégzése után a tanuló művészeti záróvizsgát tehet.
A képző- és iparművészet műfaj képzési szerkezete
TANSZAKOK
A Képző- és iparművészet műfaj közös tanszaka az előképző évfolyamokon és az alapfok 1-3. évfolyamain:
- Képzőművészeti tanszak
A Képző- és iparművészet műfaj egyedi szakmai tanszaka az alapfok 4. évfolyamától a továbbképző 10. évfolyamáig:
- Környezet- és kézműves kultúra tanszak
Az előképző, az alapfok és a továbbképző évfolyamok tantárgyi felépítése
Előképző 1-2. évfolyam – Vizuális alapozó gyakorlatok
Alapfok 1-3. évfolyam – Grafika és festészet alapjai
Alapfok 1-6. és a továbbképző 7-10. évfolyam – Vizuális alkotó gyakorlat
Alapfok 4-6. és a továbbképző 10. évfolyamig – Környezet- és kézműves kultúra tanszak – Környezet- és kézműves kultúra műhelygyakorlat
Választható tantárgyak:
Alapfok 1-6. és továbbképző 7-10. évfolyam – Népművészet
Alapfok 3-6. és továbbképző 7-10. évfolyam – Művészettörténet
Egyes tantárgyak célrendszere:
Vizuális alapozó gyakorlatok
A vizuális alapozó gyakorlatok tantárgy célja az érzékelés, a befogadó készségek fejlesztése. A művészettel való játékos ismerkedésen keresztül a pozitív lelki tulajdonságok gyarapítása, az esztétikai érzékenység, a nyitottság kialakítása. A képi kifejezéshez, alkotáshoz szükséges képességek fejlesztése.
Az tantárgy feladata az alkotói képességek fejlődéséhez való hozzájárulás komplex, játékos, élményszerű művészeti tevékenységek által.
Grafika és festészet alapjai
A grafika és festészet alapjai tantárgy célja a képi világ, a képi kifejezés különbféle módjainak megismertetése. A fantázia kibontakoztatása, a valósággal való összekapcsolása. Változatos felfedező és alkotó folyamatokon keresztül hozzásegíteni a tanulókat az önálló, kreatív tevékenységekhez.
A tantárgy feladata előkészíteni és megalapozni a művészi igényű szakmai munkát.
Vizuális alkotó gyakorlat
A vizuális alkotó gyakorlat tantárgy célja a tanuló egyéni, kreatív személyiségjegyeinek előhívása, az ismeretek, élmények feldolgozásának segítése, a pozitív lelki tulajdonságok megerősítése a képi emlékezet és képzelet gazdagításával, a vizuális kifejezőkészség fejlesztésével.
A tantárgy feladata a tanulók életkori sajátosságainak megfelelő, erős belső motivációra épülő, változatos alkotó folyamatok biztosítása, melyek lehetővé teszik a csoportos és egyéni kreatív tevékenységformák megismerését, feltárják az értékmegőrzés, értékteremtés lehetőségeit, kialakítják a formák, színek használatában való jártasságot. Az egyes témák, témacsoportok változatos feldolgozása, a különféle képzőművészeti technikák gyakorlásához szükséges eszközök és anyagok használatának megismertetése, a népművészeti és művészettörténeti ismeretek feldolgozása az alkotótevékenységekben. A baleset-, munka- környezet és tűzvédelmi szabályok betartatása.
Környezet- és kézműveskultúra műhelygyakorlat
A környezet- és kézműves kultúra műhelygyakorlat tantárgy célja a környezetkultúra és a kézműves tevékenységek iránti nyitottság kialakítása, a szakirányú ismeretek átadása révén a környezettudatos magatartás, az igényes kézműves tárgyalkotás képességének megalapozása. Célja továbbá a feladattudatos, kitartó munkavégzés elsajátíttatása, melyek a tervezéstől a kivitelezésig biztosítják a meghatározott feladat elvégzését, a környezetharmonikus életvitel, az értékteremtés, -megőrzés igényének kialakítását.
A műhelygyakorlat feladata a környezetkultúra széleskörű megismertetése, a kézműves tevékenységek szerepének feltárása a mindennapi életben. A hazai és az egyetemes tárgykultúra kiemelkedő alkotásain keresztül megismertetni a tanulókkal a tárgykultúra funkcionális területeit, a felhasználható anyagokat, az alkalmazott eszközöket, technikákat, az esztétikai törvényszerűségeket. Feladata emellett az ismeretek alkotó jellegű alkalmazásának elsajátítatása, a múlt értékeinek a mai környezet- és tárgykultúrába való beépítési lehetőségeinek bemutatása. A hagyományok megismertetésével népi és iparművészeti örökségünk megbecsülése, megszerettetése, a hovatartozás-tudat mélyítése. Más korok és népek környezet- és tárgykultúrájának megismertetésével a látásmód szélesítése, az empátia és a tolerancia kialakítása. Ennek érdekében az oktatás a tanuló életkori sajátosságait figyelembe véve az alapfok és a továbbképző évfolyamain egyaránt hangsúlyosan alapoz a gyűjtőmunkára, a rekonstruálás és az átírás metodikájára. Az elsajátítandó elméleti és gyakorlati témakörök, tartalmak egymással szintézisben lévő rendszert alkotva jeleníthetők meg a tanítás folyamatában. Az élményszerű tapasztalatszerzés, az önművelés megalapozása érdekében javasolt könyvtár-, múzeum- és kiállítás-látogatások beépítése a műhelymunkába.
Képzőművészeti tanszak
Fejlesztési feladatok az előkészítő évfolyamokban:
Előképző 1. és 2. évfolyam
Vizuális alapozó gyakorlat:
Fejlesztési feladatok
– A közvetlen érzéki tapasztalás (hallás, látás, tapintás) útján megszerzett élmények képi, plasztikai feldolgozása
– A természeti és tárgyi környezet szépségeinek felfedeztetése
– A hagyományok élményszerű megismertetése
– Egyszerű kézműves tevékenységek iránti nyitottság kialakítása
– Az arányok, színek, formák, felületek, tömegek és a tér felfedezése
– Az önkifejezés változatos formáinak megismerése
– Az egyéni és csoportos alkotómunka alapelemeinek elsajátítása.
Személyes megnyilvánulásokkal teli alkotótevékenység megélése
Követelmények az alapfokú 1-3. évfolyamokban
Alapfok 1. évfolyam
Grafika és festészet alapjai követelmény
A tanuló ismerje:
– a vonal megjelenési formáit
– a szín szerepét az érzelmek, hangulat kifejezésében
– a forma, folt, felület és textúra jelentését és létrehozásának lehetőségeit
– a díszítés sajátosságait
– a nyomhagyás egyszerű technikáit
– a kompozíciós alapismereteket
– az illusztratív ábrázolás alapjait
Legyen képes:
– mozgásnyomok vonallal történő rögzítésére
– az érzelmek vonallal, színnel történő ábrázolása
– forma, folt, felület és textúra létrehozására
– a nyomhagyás egyszerű technikáinak alkalmazására
– képalkotásra
– gyűjtemény létrehozására
– eszközhasználati és munkavédelmi szabályok betartására
Vizuális alkotó gyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a témához kapcsolódó ábrázolási formákat, az alapvető ábrázolási technikákat
– az egyszerű kézműves technikai fogásokat, plasztikus megoldásokat
Legyen képes:
– motívumgyűjtésre, feldolgozásra
– rajzok, színes képek és plasztikus tárgyak készítésére
– vizuális eszköztárának, folyamatos bővítésére és alkalmazására
– ügyelni a képek kidolgozottságára
Alapfok 2. évfolyam
Grafika és festészet alapjai követelmény
A tanuló ismerje:
– a vonalak térképző szerepét
– a szín szerepét, hatását a tárgyakon és a térben
– felület és textúra kontrasztok létrehozásának lehetőségeit
– a gyűjtés, gyűjtemény létrehozásának módjait
– a díszítés sajátosságait
– a kiemelés módjait
– az illusztratív ábrázolás sajátosságait
Legyen képes:
– vonalas térábrázolás létrehozására
– a lelki minőségek kifejezésére
– felület és textúra kontrasztok létrehozására
– egyszerű nyomatok készítésére
– képalkotásra
– gyűjtemény létrehozására
– eszközhasználati és munkavédelmi szabályok betartására
Vizuális alkotó gyakorlat követelmény:
A tanuló ismerje:
– a témához kapcsolódó formákat, színeket, motívumokat
– az alapvető ábrázolási technikákat
– az egyszerű kézműves technikai fogásokat, plasztikus megoldásokat
Legyen képes:
– motívumgyűjtésre, feldolgozásra
– vázlatok, rajzok, színes képek és plasztikus tárgyak készítésére
– vizuális eszköztárának, folyamatos bővítésére és sokszínű alkalmazására,
– ügyelni a képek kidolgozottságára
Alapfok 3. évfolyam
Grafika és festészet alapjai követelmény
A tanuló ismerje:
– a mozgás-változás vonallal történő kifejezésének lehetőségeit
– a színek egymáshoz való viszonyát – a színek érzelmi minőségét
– a színharmóniákat, színkontrasztokat
– a gyűjtés, gyűjtemény felhasználásának lehetőségeit
– a funkció és díszítés kapcsolatát
– a dombornyomat készítésének technikáját
Legyen képes:
– a vonal, forma, folt, felület, szín és textúra kifejező használatára
– egyedi motívumok, motívumrendszer alkalmazására
– dombornyomat készítésére
– a kompozíciós variációk, illusztratív sorozatok készítésére
– eszközhasználati és munkavédelmi szabályok betartására
Vizuális alkotó gyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a témához kapcsolódó formákat, színeket, motívumokat
– az alapvető ábrázolási technikákat
– a kézművesség, a hagyományos népi kultúra egyes szokásait
– az egyszerű kézműves technikai fogásokat, plasztikus megoldásokat
– a vizuális művészetek formáit, sajátosságait, anyagait és eszközeit.
Legyen képes:
– motívumgyűjtésre, feldolgozásra
– a látvány és jelenségek értelmezésére
– vázlatok készítésére, átírásra
– vizuális eszköztárának, folyamatos bővítésére és sokszínű alkalmazására
– ügyelni a képek kidolgozottságára
KÖRNYEZET- ÉS KÉZMŰVES KULTÚRA TANSZAK
Követelmények az alapfokú 4-6. évfolyamokban
Alapfok 4. évfolyam
Vizuális alkotó gyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a témához választható vizuális kifejezés formáit, eszközeit, elemeit és nyelvezetét
– a tervezéstől a tárgyalkotásig tartó kreatív folyamat részeit
– a legfontosabb baleset és munkavédelmi tudnivalókat
Legyen képes:
– a látvány és jelenségek értelmezésére, rögzítésére,
– egy gondolat, téma kibontására, sík és plasztikus variációinak létrehozására
– motívumgyűjtésre, feldolgozásra, vázlatok készítésére, átírásra
– színtani alapismereteinek felhasználásával önálló képek készítésére
– kompozíciós ismereteinek alkalmazására
– változatos – forma – faktúra és felületminőségek létrehozására
– különböző anyagokkal és eszközökkel, változatos konstrukciók, tárgyak létrehozására
– egyéni eszközhasználatra
– a műalkotások értő befogadására
– vizuális eszköztárának, folyamatos bővítésére és alkalmazására
– a legfontosabb baleset- és munkavédelmi szabályok betartására
Környezet- és kézműves kultúra műhelygyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a környezetkultúra fő területeit, a tárgyalkotás szerepét
– a megismert alapanyagok felhasználási lehetőségeit
– az anyag- és formaalakításuk egyszerű módjait
– a környezet- és kézműves kultúra műhely berendezését, munkarendjét
– a környezet- és kézműves kultúra műhelygyakorlat munkavédelmi tudnivalóit
– a lakhelyhez és az ünnepekhez kapcsolódó környezet és tárgykultúra alapvető sajátosságait
Legyen képes:
– a megszerzett ismeretek alkalmazására
– az anyagok élményszerű megtapasztalására
– a megismert eszközök szakszerű használatára
– a munka- és balesetvédelmi szabályok betartására
Alapfok 5. évfolyam
Vizuális alkotó gyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a témához választható vizuális kifejezés formáit, eszközeit, elemeit és nyelvezetét
– a tervezéstől a tárgyalkotásig tartó kreatív folyamat részeit
– a legfontosabb baleset- és munkavédelmi tudnivalókat
Legyen képes:
– a látvány és jelenségek értelmezésére, rögzítésére
– egy gondolat, téma kibontására, sík és plasztikus variációinak létrehozására
– motívumgyűjtésre, feldolgozásra, vázlatok készítésére, átírásra
– a perspektivikus ábrázolás alapszabályai szerint tárgycsoportok, figurák ábrázolására
– színtani alapismereteinek felhasználásával önálló képek készítésére
– kompozíciós ismereteinek alkalmazására
– változatos forma-, faktúra- és felületminőségek létrehozására
– különböző anyagokkal és eszközökkel, változatos konstrukciók, tárgyak létrehozására,
– egyéni eszközhasználatra
– a műalkotások értő befogadására
– vizuális eszköztárának, folyamatos bővítésére és alkalmazására
– a baleset- és munkavédelmi szabályok betartására
Környezet- és kézműves kultúra műhelygyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a tárgyalkotás szerepét, a tárgyak funkcióját
– az agyag, a fa, a vessző, a fonható szálasanyagok és a fém felhasználási lehetőségeit
– az anyag- és formaalakításuk egyszerű módjait
– a tárgyalkotás fontosabb szempontjait
– a tanult tárgyalkotási folyamatok legfontosabb munkavédelmi tudnivalóit
– a lakáskultúra, a lakberendezés alapjait
Legyen képes:
– a megszerzett ismeretek alkalmazására
– az anyagok élményszerű megtapasztalására
– a megismert eszközök megfelelő használatára
– az önálló tárgyalkotásra
– tárgyelemzésre adott szempontok alapján
– a tárgyakban rejlő esztétikum felfedezésére és megfogalmazására
– a munka- és balesetvédelmi szabályok betartására
Alapfok 6. évfolyam
Vizuális alkotó gyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a témához választható vizuális kifejezés formáit, eszközeit, elemeit és nyelvezetét
– a tervezéstől a tárgyalkotásig tartó kreatív folyamat részeit
– a legfontosabb baleset és munkavédelmi tudnivalókat
Legyen képes:
– a látvány és jelenségek értelmezésére, rögzítésére
– egy gondolat, téma kibontására, sík és plasztikus variációinak létrehozására
– motívumgyűjtésre, feldolgozásra, vázlatok készítésére, átírásra
– a perspektivikus ábrázolás alapszabályai szerint tárgycsoportok, figurák ábrázolására
– színtani alapismereteinek felhasználásával önálló képek készítésére
– kompozíciós ismereteinek alkalmazására
– változatos forma-, faktúra- és felületminőségek létrehozására
– különböző anyagokkal és eszközökkel, változatos konstrukciók, tárgyak létrehozására
– egyéni eszközhasználatra
– a műalkotások értő befogadására
– vizuális eszköztárának, folyamatos bővítésére és alkalmazására
– a legfontosabb baleset- és munkavédelmi szabályok betartására
Környezet- és kézműves kultúra műhelygyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a tárgyalkotás szerepét, a tárgyak funkcióját
– a textil, a nemez, a bőr felhasználási területeit
– az anyag- és formaalakításuk egyszerű módjait, díszítési lehetőségeit
– a tárgyalkotás fontosabb szempontjait
– az újrahasznosítás szerepét, lehetőségeit
– az önálló tapasztalatszerzés eszközrendszerét
– a lakáskultúra alapjait, az ünnepek megnyilvánulási lehetőségeit a környezet- és tárgykultúrában
– a tanult tárgyalkotási folyamatok legfontosabb munkavédelmi tudnivalóit
Legyen képes:
– pozitívan viszonyulni a természetes és mesterséges környezethez
– a megszerzett elméleti és gyakorlati ismeretek alkalmazására
– az anyagok élményszerű megtapasztalására
– a megismert eszközök megfelelő használatára
– az önálló tárgyalkotásra
– egyszerű tárgyak készítésének technológiai folyamatait meghatározni
– a tárgyakban rejlő esztétikum és a tárgyakkal kifejezhető jelentéstartalmak felfedezésére és megfogalmazására
– a hagyományos kézműves tárgyak szerepének felismerésére, átértelmezésére a mai igények alapján
– a munka- és balesetvédelmi szabályok betartására
Követelmények vizuális alkotó gyakorlat tantárgy az alapfokú évfolyamok elvégzése után
A tanuló ismerje:
– a vizuális művészetek eszköztárát
– a tárgytervezés és tárgykészítés alapvető fázisait
– a rajzolás, festés, térművészet műfaji sajátosságait, anyagait és eszközeit
– a különböző ábrázolási és tárgyalkotó technikákat
– a legjelentősebb művészettörténeti korszakok művészetének jellegzetességeit, kultúráját, tárgyait
– a legfontosabb baleset- és munkavédelmi tudnivalókat
Legyen képes:
– az alkotói munka végigvitelére
– a látvány és jelenségek megragadására, visszaadására
– motívumgyűjtésre, feldolgozásra, vázlatok készítésére, átírásra
– a perspektivikus ábrázolás szabályainak alkalmazására
– színtani ismereteinek felhasználására
– kompozíciós ismereteinek alkalmazására
– a kifejezés érdekében sokféle eszköz- és anyaghasználatra
– konzekvens munkák elkészítésére
– a művészettörténeti példák értő befogadására
– a baleset- és munkavédelmi szabályok betartására
Követelmények környezet- és kézműves kultúra műhelygyakorlat tantárgy az alapfokú évfolyamok elvégzése után
A tanuló ismerje:
– az ember által létrehozott mesterséges környezet összetevőit, a környezetkultúra fő területeit
– a tárgyalkotás szerepét, a tárgyak funkcióját, anyagfajtáit és díszítési lehetőségeit
– az alapanyagok felhasználási lehetőségeit
– az anyag és formaalakítás módjait
– a tárgyalkotás, az újrahasznosítás lehetőségeit, fontosabb szempontjait
– az önálló tapasztalatszerzés eszközrendszerét
– a környezetkultúra és kézművesség legfontosabb munkavédelmi tudnivalóit
Legyen képes:
– pozitívan viszonyulni a természetes és mesterséges környezethez
– a megszerzett elméleti és gyakorlati ismeretek alkalmazására
– az anyagok élményszerű megtapasztalására
– a megismert eszközök megfelelő használatára
– az önálló tárgyalkotásra, funkcionális, vagy gondolati tartalmat kifejező termék létrehozására
– egyszerű tárgyak készítésének technológiai folyamatait meghatározni
– tárgyelemzésre adott szempontok alapján
– a tárgyakban rejlő esztétikum és a tárgyakkal kifejezhető jelentéstartalmak felfedezésére
– a hagyományos kézműves tárgyak szerepének felismerésére, átértelmezésére
– a munka- és balesetvédelmi szabályok betartására
Továbbképző 7. évfolyam
Vizuális alkotó gyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a rajzi, festészeti, plasztikai, konstruáló és tárgyalkotó technikákat
– a térábrázolás alapelemeit
– a vetületi, axonometrikus és perspektivikus ábrázolás alapelemeit
– a kompozíció jelentéshordozó elemeit
– az alapvető színtani törvényszerűségeket
– a jellegzetes vagy közismert képző- és iparművészeti, médiaművészeti és népművészeti alkotásokat
– a munkavédelmi előírásokat
Legyen képes:
– a látvány és jelenségek árnyalt értelmezésére
– motívumok feldolgozásra, vázlatok készítésére, átírásra
– kompozíciós ismereteinek alkalmazására
– egy gondolat, téma kibontására, variációinak létrehozására
– a munkafázisok, részfeladatok megoldására és összehangolására
– műalkotás és környezet kapcsolatának, összefüggéseinek felismerésére
– geometrikus és természeti formák ábrázolására
– a perspektíva szabályai szerint tárgycsoportokat, figurákat ábrázolni
– illusztrációkat készíteni
Környezet- és kézműves kultúra műhelygyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a környezetkultúra és tárgykultúra fogalmát, területeit, összetevőit
– a tárgyak helyét, szerepét a hagyományos és a mai tárgykultúrában és saját életében
– a kézműves tárgyalkotás műfaji sajátosságait, kifejezőeszközeit
– a tárgykészítés munkafolyamatát a tervezéstől a kivitelezésig
– a felhasznált anyagok fajtáit, tulajdonságait
– a tanult tárgyalkotási folyamatok eszközeit, azok szakszerű használatát
– a tanult tárgyalkotási folyamatok munkavédelmi tudnivalóit
– a kultúra és a szórakozás témakörének kifejezési lehetőségeit a kézműves alkotómunkában
Legyen képes:
– az elsajátított elméleti és gyakorlati ismeretek alkalmazására
– önálló tárgyalkotásra a tervezéstől a kivitelezésig
– az anyagok, eszközök, technikák helyes megválasztására
– tárgyelemzésre, esztétikai értékek és kategóriák felismerésére
– a társművészetek, a kultúrtörténet, a népművészet összefüggéseinek meglátására
– a munka- és balesetvédelmi szabályok betartására
Továbbképző 8. évfolyam
Vizuális alkotó gyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a rajzi, festészeti, plasztikai, konstruáló és tárgyalkotó technikákat
– a térábrázolás alapelemeit
– a vetületi, axonometrikus és perspektivikus ábrázolás alapelemeit
– a kompozíció jelentéshordozó elemeit
– az alapvető színtani törvényszerűségeket
– a jellegzetes vagy híres képző- és iparművészeti, médiaművészeti alkotásokat
– a legfontosabb munkavédelmi előírásokat
Legyen képes:
– a látvány és jelenségek árnyalt értelmezésére
– motívumok feldolgozásra, vázlatok készítésére, átírásra
– kompozíciós ismereteinek alkalmazására
– egy gondolat, téma kibontására, variációinak létrehozására
– a munkafázisok, részfeladatok megoldására és összehangolására
– műalkotás és környezet kapcsolatának, összefüggéseinek felismerésére
– geometrikus és természeti formák ábrázolására
– a perspektíva szabályai szerint tárgycsoportokat, figurákat ábrázolni
– illusztrációkat készíteni
Környezet- és kézműves kultúra műhelygyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a környezetkultúra és tárgykultúra tanult területeit, a díszítőművészet jellemzőit
– a tárgyak helyét, szerepét a hagyományos és a mai tárgykultúrában, saját életében
– a kézműves tárgyalkotó tevékenység tanult területeit, azok műfaji sajátosságait, kifejezőeszközeit, esztétikai törvényszerűségeit
– a tárgyakkal, díszítményekkel kifejezhető jelentéstartalmakat
– a tárgykészítés munkafolyamatát a tervezéstől a kivitelezésig
– a tervezés szempontjait, a funkció-forma-díszítés összhangját
– a hagyományos kézműves tárgyalkotás beépítésének lehetőségeit a mai tárgykultúrába
– a kézműves tevékenységben alkalmazott anyagok fajtáit, tulajdonságait
– a tanult tárgyalkotási folyamatok eszközeit, azok szakszerű használatát
– a tanult tárgyalkotási folyamatok munkavédelmi tudnivalóit
– az érzelem és egyéniség témakörének kifejezési lehetőségeit a kézműves alkotómunkában
Legyen képes:
– az elsajátított elméleti és gyakorlati ismeretek, esztétikai törvényszerűségek alkalmazására
– önálló, igényes tárgyalkotásra a tervezéstől a kivitelezésig
– az anyagok, eszközök, díszítő- és összeállító technikák helyes megválasztására
– tárgyelemzésre, esztétikai értékek és kategóriák felismerésére, megfogalmazására
– a társművészetek, a kultúrtörténet, a népművészet összefüggéseinek meglátására
– tárgyak, díszítmények, technikák átírására
– a munka- és balesetvédelmi szabályok betartására
Továbbképző 9. évfolyam
Vizuális alkotó gyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a rajzi, festészeti, plasztikai, konstruáló és tárgyalkotó technikákat
– a térábrázolás alapelemeit
– a vetületi, axonometrikus és perspektivikus ábrázolás alapelemeit
– a kompozíció jelentéshordozó elemeit
– az alapvető színtani törvényszerűségeket
– a jellegzetes vagy híres képző- és iparművészeti, médiaművészeti és népművészeti alkotásokat
– a legfontosabb munkavédelmi előírásokat
Legyen képes:
– a látvány és jelenségek árnyalt értelmezésére
– motívumok feldolgozásra, vázlatok készítésére, átírásra
– kompozíciós ismereteinek alkalmazására
– egy gondolat, téma kibontására, variációinak létrehozására
– a munkafázisok, részfeladatok megoldására és összehangolására
– műalkotás és környezet kapcsolatának, összefüggéseinek felismerésére
– geometrikus és természeti formák ábrázolására
– a perspektíva szabályai szerint tárgycsoportokat, figurákat ábrázolni
– illusztrációkat készíteni
Környezet- és kézműves kultúra műhelygyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a környezetkultúra és tárgykultúra tanult területeit, összetevőit
– a környezet és az ember kölcsönhatását
– a tárgyak helyét, szerepét a hagyományos és a mai tárgykultúrában, saját életében
– a megismert kézműves tárgyalkotó tevékenységek műfaji sajátosságait, kifejezőeszközeit, esztétikai törvényszerűségeit
– a tárgykészítés munkafolyamatát a tervezéstől a kivitelezésig
– a tervezés szempontjait, a funkció-forma-díszítés összhangját
– a tárgyalkotásban alkalmazott anyagok fajtáit, tulajdonságait, felhasználási lehetőségeit
– a tanult tárgyalkotási folyamatok eszközeit, azok szakszerű használatát
– a tanult tárgyalkotási folyamatok munkavédelmi tudnivalóit
– a magyar népi kézművesség legjelentősebb emlékeit
– más korok és népek legjellemzőbb kézműves emlékeit
– a tárgyakkal, díszítményekkel kifejezhető jelentéstartalmakat
– a hagyományos kézműves tárgyalkotó tevékenységek továbbélésének, beépítésének lehetőségeit a mai környezet- és tárgykultúrába
Legyen képes:
– az elsajátított elméleti és gyakorlati ismeretek, esztétikai törvényszerűségek alkalmazására
– önálló, igényes tárgyalkotásra a tervezéstől a kivitelezésig
– munkájában a funkció-forma-díszítés összhangjának megteremtésére
– az anyagok, eszközök, díszítő- és összeállító technikák helyes megválasztására, alkalmazására
– tárgyelemzésre, esztétikai értékek és kategóriák felismerésére, megfogalmazására
– a társművészetek, a kultúrtörténet, a népművészet összefüggéseinek meglátására, a tapasztalatok alkotó felhasználására
– tárgyak, díszítmények, technikák rekonstruálására, átírására
– alkotómunkájában a hagyományos kézművesség értékeit napjaink tárgykultúrájának igényeihez igazítva továbbéltetni
– a munka- és balesetvédelmi szabályok betartására
Továbbképző 10. évfolyam
Vizuális alkotó gyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a különféle vizuális művészetek jel- és jelképrendszerét
– a tervezéstől a megvalósításig tartó kreatív folyamat részeit
– a sík- és térművészet törvényszerűségeit, anyagait és eszközeit
– a rajzi, festészeti, plasztikai, konstruáló és tárgyalkotó technikákat
– a térábrázolás alapelemeit
– a vetületi, axonometrikus és perspektivikus ábrázolás alapelemeit
– a kompozíció jelentéshordozó elemeit
– az alapvető színtani törvényszerűségeket
– a jellegzetes, híres képző- és iparművészeti, médiaművészeti alkotásokat
– a munkavédelmi előírásokat
Legyen képes:
– a látvány és jelenségek árnyalt értelmezésére
– motívumok feldolgozásra, vázlatok készítésére, átírásra
– kompozíciós ismereteinek alkalmazására
– egy gondolat, téma kibontására, variációinak létrehozására
– a munkafázisok, részfeladatok megoldására és összehangolására
– műalkotás és környezet kapcsolatának, összefüggéseinek felismerésére
– geometrikus és természeti formák ábrázolására
– a perspektíva szabályai szerint tárgycsoportokat, figurákat ábrázolni
– illusztrációkat készíteni
Környezet- és kézműves kultúra műhelygyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a környezetkultúra és tárgykultúra tanult területeit, összetevőit
– a környezet és az ember kölcsönhatását, a harmonikus környezetkultúra kialakításának szempontjait
– a tárgyak helyét, szerepét a mai tárgykultúrában, valamint saját életében
– a megismert kézműves tárgyalkotó tevékenységek műfaji sajátosságait, kifejezőeszközeit, esztétikai törvényszerűségeit
– a tárgykészítés munkafolyamatát a tervezéstől a kivitelezésig
– a tervezés szempontjait, a funkció-forma-díszítés összhangját
– a kézműves tevékenységben alkalmazott anyagok fajtáit, tulajdonságait, felhasználási és társítási lehetőségeit
– a tanult tárgyalkotási folyamatok eszközeit, azok szakszerű használatát
– a tanult tárgyalkotási folyamatok munkavédelmi tudnivalóit
– a modern művészet törekvéseit a környezet- és tárgykultúra területén
– kézműves tárgyalkotó tevékenységek beépítési lehetőségeit a mai környezet- és tárgykultúrába
Legyen képes:
– az elsajátított elméleti és gyakorlati ismeretek, esztétikai törvényszerűségek alkalmazására, a környezet- és tárgykultúra tudatos alakítására
– önálló, igényes tárgyalkotásra a tervezéstől a kivitelezésig
– munkájában a funkció-forma-díszítés összhangjának megteremtésére
– az anyagok, eszközök, díszítő- és összeállító technikák helyes megválasztására, alkalmazására
– tárgyelemzésre, esztétikai értékek és kategóriák felismerésére, megfogalmazására
– a társművészetek, a kultúrtörténet, a népművészet összefüggéseinek meglátására, a tapasztalatok alkotó felhasználására
– tárgyak, díszítmények, technikák rekonstruálására, átírására
– alkotómunkájában a hagyományos kézművesség értékeit napjaink tárgykultúrájának igényeihez igazítva továbbéltetni
– a munka- és balesetvédelmi szabályok betartására
Követelmények vizuális alkotó gyakorlat tantárgy a továbbképző évfolyamok elvégzése után
A tanuló ismerje:
– a vizuális művészetek területén létrejött értékeket
– a népi kultúra jellegzetes szokásait, tárgyait
– a sík- és térbeli művek, alkotás-sorozatok létrehozásának módjait
– pontos arányokat és karaktereket rögzítő rajzok, plasztikák készítési módszereit
– a fény-árnyék viszonyok törvényszerűségeit
– a művészeti anatómia alapvető törvényszerűségeit
– az alapvető munkabiztonsági, környezetvédelmi előírásokat
A tanuló Legyen képes:
– eligazodni a művészettörténet korstílusai között
– az adott témák önálló feldolgozására
– művészeti ismereteinek alkotó felhasználására
– A témák elemző értelmezésére, sokrétű technikai feldolgozására
– konkrét és elvont gondolatok képi-plasztikai megjelenítésére
– portré, figura rajzolására, festésére vagy mintázására
– a saját és mások alkotásainak elemző értékelésére
Követelmény környezet- és kézműves kultúra műhelygyakorlat tantárgy az évfolyamok elvégzése után
A tanuló ismerje:
– a környezetkultúra és tárgykultúra fogalmát, területeit, összetevőit
– a környezet és az ember kölcsönhatását, a harmonikus környezetkultúra kialakításának szempontjait
– a tárgyak helyét, szerepét a hagyományos és a mai tárgykultúrában, saját életében
– a kézműves tárgyalkotó tevékenység területeit, azok műfaji sajátosságait, kifejezőeszközeit, esztétikai törvényszerűségeit
– a kézművességben alkalmazható anyagok fajtáit, tulajdonságait, felhasználási és társítási lehetőségeit
– a tárgyalkotás eszközeit, azok szakszerű használatát
– a tárgykészítés munkafolyamatát a tervezéstől a kivitelezésig
– a tervezés szempontjait, a funkció-forma-díszítés összhangját
– a magyar népi kézművesség legjelentősebb emlékeit
– más korok és népek legjellemzőbb kézműves emlékeit
– a tárgyakkal, díszítményekkel kifejezhető jelentéstartalmakat
– a hagyományos kézműves tárgyalkotó tevékenységek beépítésének lehetőségeit a mai környezet- és tárgykultúrába
– a környezet- és kézműves kultúra műhely munkavédelmi teendőit
Legyen képes:
– az elsajátított elméleti és gyakorlati ismeretek, esztétikai törvényszerűségek alkalmazására, a környezet- és tárgykultúra tudatos alakítására
– önálló, igényes tárgyalkotásra a tervezéstől a kivitelezésig
– munkájában a funkció-forma-díszítés összhangjának megteremtésére
– az anyagok, eszközök, díszítő- és összeállító technikák helyes megválasztására, alkalmazására
– tárgyelemzésre, esztétikai értékek és kategóriák felismerésére, megfogalmazására
– a társművészetek, a kultúrtörténet, a népművészet összefüggéseinek meglátására, a tapasztalatok alkotó felhasználására
– tárgyak, díszítmények, technikák rekonstruálására, átírására
– alkotómunkájában a hagyományos kézművesség értékeit, napjaink igényeihez igazítva továbbéltetni
– a munka- és balesetvédelmi szabályok betartására.