Táncképzésünk célja, hogy fejlessze a gyermekek és fiatalok mozgáskultúráját, testi-lelki állóképességét, kapcsolatteremtő képességét. Lehetőséget nyújt az alapos, mélyebb tudás megszerzésére, a rendszeres munka igényének kialakítására, a megfelelő munkafegyelemre, az önkontroll alkalmazására. A társastánc tanszak növendékei jártasságot szereznek a különböző társastáncokból. Megismerik azok történetét, a hozzátartozó viselkedés szabályait és a mindennapok magatartásformáit. A korán elkezdett testképzés előkészíti a társastánc tantárgy tanulását.
Társastánc tanszakon tanított tantárgy: társastánc, viselkedéskultúra, társastánctörténet
A táncművészetet élethivatásul választókat felkészítjük a továbbtanulásra, a többi gyermekből egészséges, jó mozgású, jó tartású fiatalt nevelünk. A tánc által növendékeink közelebb kerülnek a művészetekhez, ugyanakkor a választott művészeti ágnak értő művelőjévé, közönségévé válnak.
A tanszak előképző tanfolyamain a gyerekek egyszerű mozgásokkal ismerkednek meg, elsajátítják a helyes testtartást. A gimnasztikai feladatokkal, utánzással játékosan sajátítják el a testrészeik használatát. Megtanulják az irányokat, térformában tudnak mozogni, a ritmikai feladatok pedig előkészítik a társastánc pontos előadását. Már tudnak 2/4-es, 3/4-es és 4/4-es játékos táncokat. Fejlődik megfigyelőképességük, emlékező és gondolkozási képességük. Figyelünk arra, hogy tudjanak rögtönözni, mozgásaikat megállítani, lassítani. Táncolunk divattáncokat: Disco, Cha-cha-cha, nemzeti táncokat: Contry, Polka
Az alapfokú képzésünkben, már komoly munka kezdődik. A technikai tudás kialakítása nagyon fontos, a világtáncok kezdő, haladó motívumaival együtt meg kell tanulni, a standard és a latin-amerikai táncok helyes testtartását. Fontos, hogy kapcsolatot tudjanak kialakítani csapattársaikkal. Megismerjék a kéz-láb kapcsolatát, nemcsak saját testükön, hanem partnerükre is figyelniük kell, mindezt a megfelelő ritmusban. Már táncolhatnak: angol keringőt, tangót, cha-cha-chát, rumbát. A forgás komoly feladat, fiúnak lánynak, önállóan, és párosan is, a páros viszonyokat pedig a térbeli mozgás is nehezíti. Később a mozgást ki kell egészíteni, a megfelelő viselkedésmódok kialakításával, illemszabályok alkalmazásával. A képzés végére feladatuk a tanultakból rögtönözni és stílusosan táncolni, nemcsak csoportban, de önállóan és párosan is.
Továbbképző évfolyamainkon növendékeink már képesek a standard és lain táncok stílusos előadására, önállóan etűdök összeállítására, ismerik az improvizáció szabályait. A táncok előadásában megfelelő technikák alkalmazásával stílusosan tudnak előadni, használni a tereket, irányokat, csoportos bemutatásnál képesek a figyelmes együttműködésre. Minden tanulónak lehetősége van a tánc által a művészi önkifejezésre.
AZ ALAPFOKÚ TÁRSASTÁNCOKTATÁS CÉLRENDSZERE ÉS FUNKCIÓI
A tanulók megismerik a táncok történetét, a hozzátartozó viselkedés szabályait és a mindennapok magatartásformáit. A szabadon választható tantárgyak előkészítik a társastáncok tanulását, megismertetik a főtárgy előzményeivel a tanulót és bekapcsolódást biztosítanak a táncművészet más ágába, valamint a társművészetekbe. A korán elkezdett testképzés előkészíti a társastánc tantárgy tanulását, majd a historikus táncokon keresztül a főtárgy előzményeivel ismerkedhetnek meg a tanulók. A társastánc főtárgy óráin sajátíthatják el a tanulók a Helyi tantervben meghatározott viselkedéskultúra és a társastánctörténet tantárgy gyakorlati és elmélet ismereteit. Mindhárom tantárgyból szerez osztályzatot a tanuló.
Az oktatás felépítése:
Előképző évfolyamok: 1. évfolyam, 2. évfolyam
Alapfokú évfolyamok: 1. évfolyam, 2. évfolyam, 3. évfolyam, 4. évfolyam, 5. évfolyam, 6. évfolyam
Az alapfokú évfolyamok elvégzése után a tanuló művészeti alapvizsgát tehet.
Továbbképző évfolyamok: 7. évfolyam, 8. évfolyam, 9. évfolyam, 10. évfolyam.
A továbbképző évfolyamok elvégzése után a tanuló művészeti záróvizsgát tehet.
Főtárgy
Gyermektánc (1-2. előképző évfolyamon)
Társastánc (1-6. alapfokú és a 7-10. továbbképző évfolyamon)
Kötelező tantárgyak
Viselkedéskultúra (3. alapfokú évfolyamon)
Társastánctörténet (5-6. alapfokú évfolyamon, 9-10. továbbképző évfolyamon)
Választható tantárgyak:
Társastánc gimnasztika (1-2. előképző évfolyamon, 1-3. alapfokú évfolyamon)
Egyes tantárgyak célrendszere:
Gyermektánc
A gyermektánc oktatás elsődleges célja egy olyan egészséges, a művészetek iránt érdeklő gyermek nevelése, aki számára a társastánctanulás olyan tevékenységi forma, melyben fejlesztheti fizikális erejét, formálhatja testét, miközben fejlődnek értelmi képességei, térlátása, ritmusérzéke, munkához való hozzáállása és kitartása.
Társastánc
A társastánc tanterv játékos tevékenységi formákon, képességfejlesztő gyakorlatokon és improvizációs feladatokon keresztül fejleszti a tanuló érzelmi, értelmi, szociális és fizikai képességeit, gazdagítja önkifejezési formáit. A társastánc tantárgyat két év előképző után tíz éven át tanulják a tanulók. Az egymásra épülő, folyamatosan nehezedő táncok és azok motívumai juttatják el a tanulót az egyre magasabb szintű tánctudáshoz. A kompetenciaalapú tartalom, tanterv olyan területekre hívja fel a figyelmet, mint az együttműködés, a mérlegelő gondolkodás, az önbecsülés, a felelősségérzet és a tolerancia.
A művészeti munka eljuttatja a tanulót az alkotómunkához, mely hozzájárul a harmonikus, gazdag érzelemvilágú, egészséges gondolkodású személyiség kialakításához. A csoportos tanulás, az órákon való megmutatkozás lehetősége, a közös utazások, a bemutatók sikerei összekovácsolják a tanulókat, ezért igen nagy közösségformáló hatással bírnak.
Viselkedéskultúra
A viselkedéskultúra tantárgy célja, hogy a tanulók megismerjék és elsajátítsák a mindennapi élet és a társas érintkezés viselkedéskultúrájának alapszabályait, magatartásformáit.
Az udvariasság, az ízléses megjelenés, az alkalmazkodó készség, kombinációs készség mellett kialakul a tanulóban az esztétikai minőség tisztelete, mások megismerésének igénye, az emberi jogok tiszteletben tartása.
Tánctörténet
A társastánctörténet tantárgy célja, hogy a tanuló megismerje a XIX. századi társastáncok kialakulását, történeti hátterét, neves hazai és nemzetközi alkotóit és műveiket. A társastáncok stílus és formavilágát, az európai és hazai táncmozgalmak törekvéseit, és műhelyeik fejlődését. A társastánctörténet tantárgy célja továbbá, hogy a tanuló megismerje a XX-XXI. század tánctörténetének kiemelkedő hazai- és nemzetközi képviselőit, az európai társastáncélet fejlődését, a kor hazai alkotóműhelyeit és a formációs társastáncok kialakulását, aktív közreműködőként vegyen részt táncművek, koreográfiák elemzésében.
Társastánc gimnasztika
A társastánc gimnasztika oktatás elsődleges célja, hogy a tanuló a speciális társastáncformák és táncok elsajátításához megfelelő erőnlétben, izomzata gondosan előkészített és bemelegített állapotban legyen. Alapvető cél a sérülések elkerülése, a testtartási hibák javítása, a koordináció és a ritmikai készség fejlesztése.
Követelmények az egyes évfolyamok elvégzése után:
Előképző 1. évfolyam
Gyermektánc: A tanuló ismerje a 2/4-es, 3/4-es, 4/4-es játékos táncokat, gyermektáncokat.
A tanuló legyen képes a csoportos táncolás magatartásformáinak betartására, legyen nyitott, érdeklődő, fogékony, együttműködő és problémamegoldó.
Társastánc gimnasztika (választható): A tanuló ismerje a helyes légzéstechnikát, az alaptartást és annak kontrollját, a mozdulatok sajátosságait, tájékozódást a térben.
A tanuló legyen képes a kontrollált légzésre és mozgásra, eligazodni a térben – színpadi térformákban – és zenei interpretációkra koordinált mozgáskombinációk kivitelezésére.
Előképző 2. évfolyam
Gyermektánc: A tanuló ismerje a társastánc alapfogalmait, alapmozdulatait, továbbá az évfolyamon tanult gyermektáncokat, divattáncokat, nemzeti táncokat.
A tanuló legyen képes a térben történő eligazodásra, a zenei lüktetések felismerésére. Tudjon a partnerrel, a csoporttal megfelelően kommunikálni.
Társastánc gimnasztika (választható): A tanuló ismerje a test izomzatának erősítését, az egyensúlyi helyzeteket, gyakorlatokat és etűdöket. A tanult mozgásformák önálló, plasztikus végrehajtását, a szakkifejezések tudatos használatát és ismeretét.
A tanuló legyen képes testének tudatos kontrolljára, izomzatának és testrészeinek erősítésére és bemelegítésére, egyensúlyi helyzetek kialakítására és tudatos alkalmazására.
Alapfokú 1. évfolyam
Társastánc: A tanuló ismerje a világtáncok kezdő, haladó motívumait, tanult kombinációit, a korok szokásait, viselkedési szabályait, magatartásformáit.
A tanuló legyen képes a táncos alkalmakon a tanultak gyakorlati alkalmazására, a világtáncok alapjainak kombinálására.
Társastánc gimnasztika (választható(: A tanuló ismerje a mozgás esztétikai törvényszerűségeit, a láb-, nyak-, törzs- és kargyakorlatokat, a tanult mozgásformák tudatos és plasztikus végrehajtását. Legyen kreatív, gondolatait tudja kifejezni nem csak verbális, hanem nonverbális kifejezési eszközök segítségével is.
A tanuló legyen képes testének és testrészeinek esztétikus használatára, mozdulatainak és tánckombinációinak tudatos értelmezésére és kivitelezésére.
Alapfokú 2. évfolyam
Társastánc: A tanuló ismerje a tanult lépéseket, azok ritmikáját, a standard és latin táncokra jellemző testtartást, a helyes lábmunkát, a lépések irányait, a táncirányokat.
A tanuló legyen képes partnerével harmóniában a tanult táncanyag újraalkotására, a tanórákon megfelelő fizikai és szellemi erőnléttel részt venni.
Társastánc gimnasztika (választható): A tanuló ismerje álló és fekvő helyzetben a láb- és törzsgyakorlatokat, a hasizomgyakorlatokat és kombinációkat.
A tanuló legyen képes az esztétikus mozdulatok, erősítő és bemelegítő sorozatok kivitelezésére, az izomerősítő gyakorlatok, valamint kombinációk helyes és tudatos bemutatására, művészi kifejezésére, interpretálására.
Alapfokú 3. évfolyam
Társastánc: A tanuló ismerje a tanult lépéseket, az alkalmazott forgásmennyiséget és a használt akciókat, az alaplépésekből és alap figurákból összeállított kombinációkat és etűdöket.
A tanuló legyen képes a tanult technikák alkalmazására, a kombinációk és etűdök párban történő, stílusos előadására, a táncos-táncosnő harmonikus kapcsolat kialakítására.
Viselkedéskultúra (kötelező tantárgy): A tanuló ismerje a táncos alkalmak viselkedési szabályait és a köznapi élet illemtanát.
A tanuló legyen képes a helyes és kreatív nyelvhasználatra az oktatásban, a családi életben és a szabadidős tevékenységben, valamint a viselkedés általánosan elfogadott és a táncos alkalmakra vonatkozó szabályainak gyakorlati alkalmazására.
Társastánc gimnasztika (választható): A tanuló ismerje a hajlítást, feszítést, nyújtást, a kar- és lábgyakorlatokat, a test izolációt, a tudatos testhasználatot A tanuló legyen képes a testrészek izolációjára, önálló etűd készítésére, a zenei frázisok és lüktetések felismerésére, a gyakorlatok egységeinek megkülönböztetésére.
Alapfokú 4. évfolyam
Társastánc: A tanuló ismerje a tanult alaplépéseket, alapfigurákat és az ezekből összeállított etűdöket, az alkalmazott testfordulatokat, valamint az emelkedést és süllyedést.
A tanuló legyen képes a tanult technikák párban történő alkalmazására, az etűdök pontos kivitelezésére.
Alapfokú 5. évfolyam
Társastánc: A tanuló ismerje a tanult alapfigurákat, az ezekből összeállított etűdöket, az ellentétes törzsmozdulat és a testhajlás fogalmát.
A tanuló legyen képes alkalmazni a standard táncokban használt ellentétes testmozdulatot és a testhajlást.
Társastánctörténet (kötelező tantárgy): A tanuló ismerje a standard (Angol keringő, Bécsi keringő, Tangó, Slowfox, Quickstep) és latin-amerikai táncok (Samba, Cha-cha-cha, Rumba, Paso doble, Jive) történeti kialakulását, stílusjegyeit és formáit, a társasági táncélet alkalmait és eseményeit, a társastánc művészi és közhasznú formáit, a színpadi táncművészet legfontosabb ágazatait és korszakait.
A tanuló legyen képes felismerni a társastáncok stílusjegyeit, a társasági táncélet különböző alkalmait, jellemző stílusjegyeit.
Alapfokú 6. évfolyam
Társastánc: A tanuló ismerje a standard és latin táncok alaplépéseit, alapfiguráit, a Slowfox és a Jive tanult haladólépéseit.
A tanuló legyen képes a tanult lépések letáncolására szólóban és párban.
Társastánctörténet (kötelező tantárgy): A tanuló ismerje a XIX. század európai és magyarországi táncélet fejlődését, jeles képviselőit, munkásságukat, alkotásaikat, a meghatározó stílusjegyek alapján ismerje fel a kor társastáncainak formanyelveit.
A tanuló legyen képes felismerni a korszak alkotóinak formanyelvét és műveik értékeit.
Követelmények az alapfokú évfolyamok elvégzése után
Társastánc
A tanuló ismerje
A világtáncok kezdő- és haladólépéseit, tanult kombinációit, a korok szokásait, viselkedési szabályait, magatartásformáit.
A standard táncok (Angol keringő, Tangó, Bécsi keringő, Slowfox, Quickstep) alaplépéseit, alapfiguráit, a latin-amerikai táncok (Samba, Cha-cha-cha, Rumba, Paso doble, Jive) alaplépéseit, alapfiguráit és tánctechnikai feladatait, a Slowfox és a Jive tanult haladólépéseit.
A szakkifejezéseket, fogalmakat, a szakmai anyagok hozzáférési lehetőségét.
A táncparkett szabályait.
A tanuló legyen képes
A tanultak gyakorlati alkalmazására és a világtáncok alapjainak kombinálására.
Az általánosan elfogadott viselkedési szabályok gyakorlati alkalmazására, a közösségépítésre. A másság elfogadására, véleménynyilvánításra és a demokratikus magatartásformák elsajátítására.
A tanult táncok (kombinációk, etűdök, koreográfiák) pontos és stílusos előadására, a páros és csoportos feladatok végrehajtására.
A fogalmak megértésére, értelmezésére, a helyes és kreatív nyelvhasználatra a társadalmi és kulturális tevékenység során. Anyanyelvén és a nemzetközi táncnyelven kommunikálni.
A térben történő eligazodásra, a zenei lüktetési rendhez, zenei egységhez való igazodásra
Az önálló feladatvállalásra, az önálló ismeretszerzésre.
Művészi előadásra, az improvizációra, az alapfokú művészeti vizsga követelményeinek teljesítésére.
Társastánctörténet:
A tanuló ismerje
A standard (Angol keringő, Bécsi keringő, Tangó, Slowfox, Quickstep) és latin-amerikai táncok (Samba, Cha-cha-cha, Rumba, Paso doble, Jive) közhasznú formáit, stílusjegyeit (jellege, ütem, tempó, ritmus).
A XIX. századi hazai és nemzetközi társastáncélet fejlődésének állomásait, alkotóműhelyeit és jeles képviselőit.
A magyar társasági táncélet alkalmait és eseményeit.
A tanuló legyen képes
A tánc sajátosságaira való érzékenységre, a stílusismeretre, a szakmai szókincs és fogalomkészlet önálló használatára.
Továbbképző 7. évfolyam
Társastánc: A tanuló ismerje a Paso doble alap figuráit, az Angol keringő, Tangó, Slowfox, Quickstep, Samba, Cha-cha-cha, Rumba, Jive haladólépéseit, a koreográfiakészítés szabályait, a táncszerkesztési elveket.
A tanuló legyen képes a standard és latin táncok stílusos eltáncolására, önállóan etűdök összeállítására.
Társastánctörténet (az összevont osztályokban kötelezően választható): A tanuló ismerje a társastánc hazai és nemzetközileg meghatározó alkotóműhelyeit, képviselőit, az európai táncmozgalmak törekvéseit és fejlődésüket, a hazai táncmozgalmak és műhelyek fejlődését.
A tanuló legyen képes a nemzetközi társastáncélet kiemelkedő műhelyeinek és stílusjegyeinek felismerésére, a magyarországi társastáncmozgalom fejlődésének, alkotóiknak és produkcióiknak a felismerésére, tudatos értelmezésére.
Továbbképző 8. évfolyam
Társastánc: A tanuló ismerje a tanult haladólépéseket és haladó figurákat, a tanult szakkifejezéseket és fogalmakat.
A tanuló legyen képes azok stílusos és pontos eltáncolására, a szaknyelv használatára.
Társastánctörténet (az összevont osztályokban kötelezően választható): A tanuló ismerje a társastánc hazai és nemzetközileg meghatározó alkotóműhelyeit, képviselőit, az európai táncmozgalmak törekvéseit és fejlődésüket, a hazai táncmozgalmak és műhelyek fejlődését.
A tanuló legyen képes a nemzetközi társastáncélet kiemelkedő műhelyeinek és stílusjegyeinek felismerésére, a magyarországi társastáncmozgalom fejlődésének, alkotóiknak és produkcióiknak a felismerésére, tudatos értelmezésére.
Továbbképző 9. évfolyam
Társastánc: A tanuló ismerje az improvizáció szabályait, a standard és latin táncok tanult haladólépéseit és haladó figuráit.
A tanuló legyen képes improvizálásra, a tanult koreográfiák bemutatására, stílusos eltáncolására.
Társastánctörténet (kötelező tantárgy): A tanuló ismerje a társastánc hazai és nemzetközileg meghatározó alkotóműhelyeit, képviselőit, az európai táncmozgalmak törekvéseit és fejlődésüket, a hazai táncmozgalmak és műhelyek fejlődését.
A tanuló legyen képes a nemzetközi társastáncélet kiemelkedő műhelyeinek és stílusjegyeinek felismerésére, a magyarországi társastáncmozgalom fejlődésének, alkotóiknak és produkcióiknak a felismerésére, tudatos értelmezésére.
Továbbképző 10. évfolyam
Társastánc: A tanuló ismerje a standard és latin táncok alaplépéseit, alapfiguráit, haladólépéseit, haladó figuráit, az alkalmazott technikákat, táncokra jellemző stílusjegyeket.
A tanuló legyen képes a standard és latin táncok koreográfiájának stílusos eltáncolására szólóban, párban és csoportban.
Társastánctörténet (kötelező tantárgy): A tanuló ismerje a formációs társastáncok kialakulásának történetét, a XX-XXI. század kiemelkedő hazai alkotóit, műveiket. Biztosan tudjon eligazodni a formációs társastáncok világában, isme fel az alkotók műveit. A társastáncok stílus és formavilágában legyen jártas és önálló.
Követelmények a továbbképző évfolyamok elvégzése után
Társastánc:
A tanuló ismerje
A standard és latin-amerikai táncok alaplépéseit, alapfiguráit, haladólépéseit, haladó figuráit, az alkalmazott technikákat, a táncokra jellemző stílusjegyeket
A szakkifejezéseket, fogalmakat
A páros és csoportos táncok megformálásának szabályait, a táncszerkesztés elvét
A táncok karakterének megfelelő előadásmódot
A táncalkalmaknak megfelelő magatartásmódot
A tanuló legyen képes
A standard és latin-amerikai táncok önálló és páros bemutatására
A szakmai elvárásoknak megfelelő nyelvezet alkalmazására
A megfelelő technika alkalmazására, a táncok stílusos előadására
A csoportos bemutatási formában figyelmes együttműködésre
Önállóan használni a tereket, irányokat, a tanult társastáncok valamelyikéből vagy azok mixeléséből készített koreográfiák önállóan történő csoportos bemutatására
Az elsajátított szókincs alkalmazására a mindennapi életben és a megszerzett ismeretekről beszélni
Az improvizációra, a művészi önkifejezésre, a művészeti záróvizsga követelményeinek teljesítésére
Társastánctörténet
A tanuló ismerje
A nemzetközi és hazai táncélet legfontosabb korszakait, alkotóit, a színpadi táncművészet legfontosabb ágazatait, korszakait, a hazai társastánc mozgalom kiemelkedő táncprodukcióit.
A tanuló legyen képes
A múlt és a jelen értékeinek befogadására.