A képző- és iparművészeti ág célja az alkotói képesség kibontakoztatása, vizuális műveltség fejlesztése, a kreatív emberré válás megalapozása. A tanuló képessé válik saját gondolatai, érzései kivetítésére. Megtanul pozitívan viszonyulni a természethez és a múlt értékeihez. Felfedezi a tárgyakban rejlő esztétikumot, a kézművesség szerepét a saját mindennapjaiban. Ismereteket szerez a természetes anyagokról és felhasználási lehetőségeikről. Megismerhetik a különféle művészeti technikákat, fejlődik ízlésük, értékelésük és önismeretük. Nálunk egy-egy alkotófolyamat tükrében megtanulhatják a koncentrált, igényes munkát, amit az élet minden területén jól tudnak majd hasznosítani.
Képző- és iparművészeti tanszak tantárgyai
Képzőművészeti ág (alapképző 3. évfolyamig):
- Vizuális alkotó gyakorlat,
- Grafika és festészet alapjai
Környezet és kézműves kultúra tanszakon tanított tantárgy (alapképző 4. évfolyamtól):
- Grafika és festészet műhelygyakorlat,
- Vizuális alkotó gyakorlat
A tanulók megtanulják az önálló kifejezőkészséget és grafikai komponálást. Képessé válnak vázlatkészítésre, motívumgyűjtésre, feldolgozásra és átírásra, az esztétikus képi megjelenítésre, valamint kiállításra alkalmas munkák alkotására. Megismerkednek az elméleti és gyakorlati tudnivalókkal. Elsajátítják a grafikai munkához szükséges technikai eszközök használatát. A grafika és festészet műhelygyakorlat célja olyan általános és speciális ismeretek átadása, melyek képessé teszik a tanulót önálló, színvonalas grafikai és festészeti alkotások létrehozására. Célja továbbá, hogy a tanulókat önmaguk megismeréséhez és a valóság törvényszerűségeinek egyre pontosabb és mélyebb megértéséhez juttassa a kritikus megfigyelés és gyakorlati tevékenységek segítségével. A műhelygyakorlat feladata a tanulói képzelet, a belső képek és a valóság törvényszerűségeiből fakadó vizuális látványelemek összekapcsolásának elősegítése. Feladata továbbá kreatív alkotói tevékenységen keresztül az emberi, társadalmi és művészeti problémákra való érzékenység és véleménynyilvánítási igény kialakítása.
AZ ALAPFOKÚ MŰVÉSZETOKTATÁS ALAPPROGRAMJA
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZETI ÁG
KÖRNYEZETI- ÉS KÉZMŰVES KULTÚRA TANSZAK
Az alapfokú képző- és iparművészet oktatás célja, hogy hozzásegítse a tanulókat a külvilág tudatos érzékeléséhez, tanulmányozásához, valamint a látás és a képzelet finomításához. A tanulók belső világának gazdagítása teszi lehetővé, hogy egész személyiségük használni és hasznosítani tudja az összegyűjtött és egyre tudatosabban szelektált vizuális információkat. Az élményszerű tapasztalások és képzetek teremtik meg az önmeghatározások és önkifejezések egyre differenciáltabb formáit. A program integrált óraszervezési lehetőséget biztosít arra, hogy a főtárgy órakeretéhez közvetlenül kapcsolódhasson valamely kötelező tantárgy tananyagának elsajátítása, feldolgozása. A tanuló mindkét tantárgyból osztályzatot kap, és a helyi tantervben rögzített feladatok szerint tehet művészeti alapvizsgát, illetve művészeti záróvizsgát.
Az oktatás felépítése:
Előképző évfolyamok: 1. évfolyam, 2. évfolyam
Alapfokú évfolyamok: 1. évfolyam, 2. évfolyam, 3. évfolyam, 4. évfolyam, 5. évfolyam, 6. évfolyam
Az alapfokú évfolyamok elvégzése után a tanuló művészeti alapvizsgát tehet.
Továbbképző évfolyamok: 7. évfolyam, 8. évfolyam, 9. évfolyam, 10. évfolyam.
A továbbképző évfolyamok elvégzése után a tanuló művészeti záróvizsgát tehet.
A képző- és iparművészet műfaj képzési szerkezete
TANSZAKOK
A Képző- és iparművészet műfaj közös tanszaka az előképző évfolyamokon és az alapfok 1-3. évfolyamain:
- Képzőművészeti tanszak
A Képző- és iparművészet műfaj egyedi szakmai tanszaka az alapfok 4. évfolyamától a továbbképző 10. évfolyamáig:
- Környezet- és kézműves kultúra tanszak
Az előképző, az alapfok és a továbbképző évfolyamok tantárgyi felépítése
Előképző 1-2. évfolyam – Vizuális alapozó gyakorlatok
Alapfok 1-3. évfolyam – Grafika és festészet alapjai
Alapfok 1-6. és a továbbképző 7-10. évfolyam – Vizuális alkotó gyakorlat
Alapfok 4-6. és a továbbképző 10. évfolyamig – Környezet- és kézműves kultúra tanszak – Környezet- és kézműves kultúra műhelygyakorlat
Választható tantárgyak:
Alapfok 1-6. és továbbképző 7-10. évfolyam – Népművészet
Alapfok 3-6. és továbbképző 7-10. évfolyam – Művészettörténet
Egyes tantárgyak célrendszere:
Vizuális alapozó gyakorlatok
A vizuális alapozó gyakorlatok tantárgy célja az érzékelés, a befogadó készségek fejlesztése. A művészettel való játékos ismerkedésen keresztül a pozitív lelki tulajdonságok gyarapítása, az esztétikai érzékenység, a nyitottság kialakítása. A képi kifejezéshez, alkotáshoz szükséges képességek fejlesztése.
Az tantárgy feladata az alkotói képességek fejlődéséhez való hozzájárulás komplex, játékos, élményszerű művészeti tevékenységek által.
Grafika és festészet alapjai
A grafika és festészet alapjai tantárgy célja a képi világ, a képi kifejezés különbféle módjainak megismertetése. A fantázia kibontakoztatása, a valósággal való összekapcsolása. Változatos felfedező és alkotó folyamatokon keresztül hozzásegíteni a tanulókat az önálló, kreatív tevékenységekhez.
A tantárgy feladata előkészíteni és megalapozni a művészi igényű szakmai munkát.
Vizuális alkotó gyakorlat
A vizuális alkotó gyakorlat tantárgy célja a tanuló egyéni, kreatív személyiségjegyeinek előhívása, az ismeretek, élmények feldolgozásának segítése, a pozitív lelki tulajdonságok megerősítése a képi emlékezet és képzelet gazdagításával, a vizuális kifejezőkészség fejlesztésével.
A tantárgy feladata a tanulók életkori sajátosságainak megfelelő, erős belső motivációra épülő, változatos alkotó folyamatok biztosítása, melyek lehetővé teszik a csoportos és egyéni kreatív tevékenységformák megismerését, feltárják az értékmegőrzés, értékteremtés lehetőségeit, kialakítják a formák, színek használatában való jártasságot. Az egyes témák, témacsoportok változatos feldolgozása, a különféle képzőművészeti technikák gyakorlásához szükséges eszközök és anyagok használatának megismertetése, a népművészeti és művészettörténeti ismeretek feldolgozása az alkotótevékenységekben. A baleset-, munka- környezet és tűzvédelmi szabályok betartatása.
Grafika és festészet műhelygyakorlat
A grafika és festészet műhelygyakorlat tantárgy célja olyan általános és speciális ismeretek átadása, melyek képessé teszik a tanulót önálló, színvonalas grafikai és festészeti alkotások létrehozására. Célja továbbá, hogy a tanulókat önmaguk megismeréséhez és a valóság törvényszerűségeinek egyre pontosabb és mélyebb megértéséhez juttassa a megfigyelés és gyakorlati tevékenységek segítségével.
A műhelygyakorlat feladata a tanulói képzelet és a valóság, a vizuális kommunikáció területének és látványelemek összekapcsolásának elősegítése. Feladata továbbá kreatív alkotói tevékenységen keresztül az emberi, társadalmi és művészeti problémákra való érzékenység és véleménynyilvánítási igény kialakítása.
Képzőművészeti tanszak
Fejlesztési feladatok az előkészítő évfolyamokban:
Előképző 1. és 2. évfolyam
Vizuális alapozó gyakorlat:
Fejlesztési feladatok
– A közvetlen érzéki tapasztalás (hallás, látás, tapintás) útján megszerzett élmények képi, plasztikai feldolgozása
– A természeti és tárgyi környezet szépségeinek felfedeztetése
– A hagyományok élményszerű megismertetése
– Egyszerű kézműves tevékenységek iránti nyitottság kialakítása
– Az arányok, színek, formák, felületek, tömegek és a tér felfedezése
– Az önkifejezés változatos formáinak megismerése
– Az egyéni és csoportos alkotómunka alapelemeinek elsajátítása.
Személyes megnyilvánulásokkal teli alkotótevékenység megélése
Követelmények az alapfokú 1-3. évfolyamokban
Alapfok 1. évfolyam
Grafika és festészet alapjai követelmény
A tanuló ismerje:
– a vonal megjelenési formáit
– a szín szerepét az érzelmek, hangulat kifejezésében
– a forma, folt, felület és textúra jelentését és létrehozásának lehetőségeit
– a díszítés sajátosságait
– a nyomhagyás egyszerű technikáit
– a kompozíciós alapismereteket
– az illusztratív ábrázolás alapjait
Legyen képes:
– mozgásnyomok vonallal történő rögzítésére
– az érzelmek vonallal, színnel történő ábrázolása
– forma, folt, felület és textúra létrehozására
– a nyomhagyás egyszerű technikáinak alkalmazására
– képalkotásra
– gyűjtemény létrehozására
– eszközhasználati és munkavédelmi szabályok betartására
Vizuális alkotó gyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a témához kapcsolódó ábrázolási formákat, az alapvető ábrázolási technikákat
– az egyszerű kézműves technikai fogásokat, plasztikus megoldásokat
Legyen képes:
– motívumgyűjtésre, feldolgozásra
– rajzok, színes képek és plasztikus tárgyak készítésére
– vizuális eszköztárának, folyamatos bővítésére és alkalmazására
– ügyelni a képek kidolgozottságára
Alapfok 2. évfolyam
Grafika és festészet alapjai követelmény
A tanuló ismerje:
– a vonalak térképző szerepét
– a szín szerepét, hatását a tárgyakon és a térben
– felület és textúra kontrasztok létrehozásának lehetőségeit
– a gyűjtés, gyűjtemény létrehozásának módjait
– a díszítés sajátosságait
– a kiemelés módjait
– az illusztratív ábrázolás sajátosságait
Legyen képes:
– vonalas térábrázolás létrehozására
– a lelki minőségek kifejezésére
– felület és textúra kontrasztok létrehozására
– egyszerű nyomatok készítésére
– képalkotásra
– gyűjtemény létrehozására
– eszközhasználati és munkavédelmi szabályok betartására
Vizuális alkotó gyakorlat követelmény:
A tanuló ismerje:
– a témához kapcsolódó formákat, színeket, motívumokat
– az alapvető ábrázolási technikákat
– az egyszerű kézműves technikai fogásokat, plasztikus megoldásokat
Legyen képes:
– motívumgyűjtésre, feldolgozásra
– vázlatok, rajzok, színes képek és plasztikus tárgyak készítésére
– vizuális eszköztárának, folyamatos bővítésére és sokszínű alkalmazására,
– ügyelni a képek kidolgozottságára
Alapfok 3. évfolyam
Grafika és festészet alapjai követelmény
A tanuló ismerje:
– a mozgás-változás vonallal történő kifejezésének lehetőségeit
– a színek egymáshoz való viszonyát – a színek érzelmi minőségét
– a színharmóniákat, színkontrasztokat
– a gyűjtés, gyűjtemény felhasználásának lehetőségeit
– a funkció és díszítés kapcsolatát
– a dombornyomat készítésének technikáját
Legyen képes:
– a vonal, forma, folt, felület, szín és textúra kifejező használatára
– egyedi motívumok, motívumrendszer alkalmazására
– dombornyomat készítésére
– a kompozíciós variációk, illusztratív sorozatok készítésére
– eszközhasználati és munkavédelmi szabályok betartására
Vizuális alkotó gyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a témához kapcsolódó formákat, színeket, motívumokat
– az alapvető ábrázolási technikákat
– a kézművesség, a hagyományos népi kultúra egyes szokásait
– az egyszerű kézműves technikai fogásokat, plasztikus megoldásokat
– a vizuális művészetek formáit, sajátosságait, anyagait és eszközeit.
Legyen képes:
– motívumgyűjtésre, feldolgozásra
– a látvány és jelenségek értelmezésére
– vázlatok készítésére, átírásra
– vizuális eszköztárának, folyamatos bővítésére és sokszínű alkalmazására
– ügyelni a képek kidolgozottságára
GRAFIKA ÉS FESTÉSZET TANSZAK
Követelmények az alapfokú 4-6. évfolyamokban
Alapfok 4. évfolyam
Vizuális alkotó gyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a témához választható vizuális kifejezés formáit, eszközeit, elemeit és nyelvezetét
– a tervezéstől a tárgyalkotásig tartó kreatív folyamat részeit
– a legfontosabb baleset és munkavédelmi tudnivalókat
Legyen képes:
– a látvány és jelenségek értelmezésére, rögzítésére,
– egy gondolat, téma kibontására, sík és plasztikus variációinak létrehozására
– motívumgyűjtésre, feldolgozásra, vázlatok készítésére, átírásra
– színtani alapismereteinek felhasználásával önálló képek készítésére
– kompozíciós ismereteinek alkalmazására
– változatos – forma – faktúra és felületminőségek létrehozására
– különböző anyagokkal és eszközökkel, változatos konstrukciók, tárgyak létrehozására
– egyéni eszközhasználatra
– a műalkotások értő befogadására
– vizuális eszköztárának, folyamatos bővítésére és alkalmazására
– a legfontosabb baleset- és munkavédelmi szabályok betartására
Grafika és festészet műhelygyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a grafika és festészet alapvető technikai és műfaji sajátosságait
– a grafikai és festészeti munkához szükséges anyagok és technikai eszközök szakszerű használatát
– a grafika és festészet néhány kiemelkedő hazai és külföldi képviselőit, kortárs alkotóit
– a vizuális kifejezés, képépítés törvényszerűségeit, kompozíciós lehetőségeit
– a legfontosabb munkavédelmi tudnivalókat
Legyen képes:
– munkájához motívumokat gyűjteni és vázlatokat, színvázlatokat készíteni
– a vizuális kifejezőeszközök és módok (vonalak, színek, formák, felületek és kompozíciós lehetőségek) kifejezési szándék szerinti használatára
– a tanult grafikai és festészeti technikákkal (ceruza-, tus-, pác-, akvarell- és krétarajz, anyag nyomatok, monotípia, kollázs, akvarellfestés, temperafestés, pasztell és vegyes technika) alkotásokat létrehozni
– egy téma kapcsán variációkat és különböző méretű alkotásokat készíteni
– eszközhasználati és munkavédelmi szabályok betartására
Alapfok 5. évfolyam
Vizuális alkotó gyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a témához választható vizuális kifejezés formáit, eszközeit, elemeit és nyelvezetét
– a tervezéstől a tárgyalkotásig tartó kreatív folyamat részeit
– a legfontosabb baleset- és munkavédelmi tudnivalókat
Legyen képes:
– a látvány és jelenségek értelmezésére, rögzítésére
– egy gondolat, téma kibontására, sík és plasztikus variációinak létrehozására
– motívumgyűjtésre, feldolgozásra, vázlatok készítésére, átírásra
– a perspektivikus ábrázolás alapszabályai szerint tárgycsoportok, figurák ábrázolására
– színtani alapismereteinek felhasználásával önálló képek készítésére
– kompozíciós ismereteinek alkalmazására
– változatos forma-, faktúra- és felületminőségek létrehozására
– különböző anyagokkal és eszközökkel, változatos konstrukciók, tárgyak létrehozására,
– egyéni eszközhasználatra
– a műalkotások értő befogadására
– vizuális eszköztárának, folyamatos bővítésére és alkalmazására
– a baleset- és munkavédelmi szabályok betartására
Grafika és festészet műhelygyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a szín kifejezőerejét, a színperspektíva szerepét
– a különböző színviszonyok hatását
– a sablonnyomat, dombornyomat, linómetszés technikáját
Legyen képes:
– a tanult vizuális kifejezőeszközöket és módokat a képalkotási gyakorlatban alkalmazni
– a fény-árnyék-szín összefüggéseit felhasználni a külső látvány és a lelki tartalmak megjelenítése során
– alkalmazni a léptékváltás adta lehetőségeket
– véleményformálásra saját és mások műveivel kapcsolatban
– eszközhasználati és munkavédelmi szabályok betartására
Alapfok 6. évfolyam
Vizuális alkotó gyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a témához választható vizuális kifejezés formáit, eszközeit, elemeit és nyelvezetét
– a tervezéstől a tárgyalkotásig tartó kreatív folyamat részeit
– a legfontosabb baleset és munkavédelmi tudnivalókat
Legyen képes:
– a látvány és jelenségek értelmezésére, rögzítésére
– egy gondolat, téma kibontására, sík és plasztikus variációinak létrehozására
– motívumgyűjtésre, feldolgozásra, vázlatok készítésére, átírásra
– a perspektivikus ábrázolás alapszabályai szerint tárgycsoportok, figurák ábrázolására
– színtani alapismereteinek felhasználásával önálló képek készítésére
– kompozíciós ismereteinek alkalmazására
– változatos forma-, faktúra- és felületminőségek létrehozására
– különböző anyagokkal és eszközökkel, változatos konstrukciók, tárgyak létrehozására
– egyéni eszközhasználatra
– a műalkotások értő befogadására
– vizuális eszköztárának, folyamatos bővítésére és alkalmazására
– a legfontosabb baleset- és munkavédelmi szabályok betartására
Grafika és festészet műhelygyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a grafika és festészet kiemelkedő hazai és külföldi képviselőit, kortárs alkotóit
– a tanult vizuális kifejezőeszközöket és módokat a képalkotási gyakorlatban
– a képépítés törvényszerűségeit, kompozíciós lehetőségeit
Legyen képes:
– különbséget tenni a magas- és mélynyomás között
– grafikai és festészeti elméleti és gyakorlati tudásának alkalmazásával önálló koncepciók alapján különböző méretű variációkat, kép-, képtárgy sorozatokat, illusztrációkat készíteni
– munkáját esztétikusan összeállítani, bemutatni
– műalkotás és környezet kapcsolatának, összefüggéseinek felismerésére
– véleményformálásra műalkotásokkal kapcsolatban
– eszközhasználati és munkavédelmi szabályok betartására
Követelmények vizuális alkotó gyakorlat tantárgy esetén az alapfokú évfolyamok elvégzése után
A tanuló ismerje:
– a vizuális művészetek eszköztárát
– a tárgytervezés és tárgykészítés alapvető fázisait
– a rajzolás, festés, térművészet műfaji sajátosságait, anyagait és eszközeit
– a különböző ábrázolási és tárgyalkotó technikákat
– a legjelentősebb művészettörténeti korszakok művészetének jellegzetességeit, kultúráját, tárgyait
– a legfontosabb baleset- és munkavédelmi tudnivalókat
Legyen képes:
– az alkotói munka végigvitelére
– a látvány és jelenségek megragadására, visszaadására
– motívumgyűjtésre, feldolgozásra, vázlatok készítésére, átírásra
– a perspektivikus ábrázolás szabályainak alkalmazására
– színtani ismereteinek felhasználására
– kompozíciós ismereteinek alkalmazására
– a kifejezés érdekében sokféle eszköz- és anyaghasználatra
– konzekvens munkák elkészítésére
– a művészettörténeti példák értő befogadására
– a baleset- és munkavédelmi szabályok betartására
Követelmények grafika és festészet műhelygyakorlat tantárgy esetén az alapfokú évfolyamok elvégzése után
A tanuló ismerje:
– a grafika és festészet történetét, korszakait, jellemző alkotásait
– a grafika és festészet kiemelkedő hazai és külföldi képviselőit, kortárs alkotóit
– a grafika és festészet technikai és műfaji sajátosságait
– a képgrafikai, alkalmazott grafikai és a festészeti tevékenységeket, eljárásokat
– a grafikai és festészeti munkához szükséges anyagok és technikai eszközök szakszerű használatát
– a képépítés törvényszerűségeit, kompozíciós lehetőségeit
– a legfontosabb munkavédelmi tudnivalókat
Legyen képes:
– munkájához motívumokat gyűjteni és vázlatokat, színvázlatokat készíteni
– a tanszak tanult műfaji sajátosságainak megfelelő átírásra, absztrakcióra
– az egyedi- és sokszorosított grafikai eljárások, festészeti technikák alkalmazására
– a grafikai és festészeti anyagok helyes használatára
– a színek, formák és kompozíciós lehetőségek kifejezési szándék szerinti használatára
– grafikai és festészeti elméleti és gyakorlati tudásának alkalmazásával önálló alkotások, variációk és illusztrációk készítésére
– a tanult grafikai és festészeti technikák sokszínű használatára és továbbfejlesztési lehetőségeinek keresésére, kísérletezésre
– esztétikus képi megjelenítésre
– műalkotás és környezet kapcsolatának, összefüggéseinek felismerésére
– önálló véleményformálásra saját és mások műveivel kapcsolatban
– a munkavédelmi szabályok betartására
Továbbképző 7. évfolyam
Vizuális alkotó gyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a rajzi, festészeti, plasztikai, konstruáló és tárgyalkotó technikákat
– a térábrázolás alapelemeit
– a vetületi, axonometrikus és perspektivikus ábrázolás alapelemeit
– a kompozíció jelentéshordozó elemeit
– az alapvető színtani törvényszerűségeket
– a jellegzetes vagy közismert képző- és iparművészeti, médiaművészeti és népművészeti alkotásokat
– a munkavédelmi előírásokat
Legyen képes:
– a látvány és jelenségek árnyalt értelmezésére
– motívumok feldolgozásra, vázlatok készítésére, átírásra
– kompozíciós ismereteinek alkalmazására
– egy gondolat, téma kibontására, variációinak létrehozására
– a munkafázisok, részfeladatok megoldására és összehangolására
– műalkotás és környezet kapcsolatának, összefüggéseinek felismerésére
– geometrikus és természeti formák ábrázolására
– a perspektíva szabályai szerint tárgycsoportokat, figurákat ábrázolni
– illusztrációkat készíteni
Grafika és festészet műhelygyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a hidegtű és a rézkarc közti különbségeket, ismerje fel ezeket a nyomatokon
– a színek érzelmeket alakító hatását saját festményein
– az alkalmazott grafika és a szín reklámpszichológiai törvényeit és összefüggéseit
– az intermédia egyes műformáit
– a kortárs hazai és nemzetközi festészeti és grafikai törekvéseket
Legyen képes:
– klasszikus sokszorosított grafikai lapok készítésére
– technikailag tiszta és kevert technikájú munkák létrehozására
– nyitott szemlélettel közeledni a hagyományos és az új médiumok felé
– munkáinak dokumentálására és installálására,
– műalkotás és környezet összefüggéseiből fakadó ismeretek alkalmazására
– saját és mások alkotásainak elemzésére és értékelésére,
– eszközhasználati és munkavédelmi szabályok betartására
Továbbképző 8. évfolyam
Vizuális alkotó gyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a rajzi, festészeti, plasztikai, konstruáló és tárgyalkotó technikákat
– a térábrázolás alapelemeit
– a vetületi, axonometrikus és perspektivikus ábrázolás alapelemeit
– a kompozíció jelentéshordozó elemeit
– az alapvető színtani törvényszerűségeket
– a jellegzetes vagy híres képző- és iparművészeti, médiaművészeti alkotásokat
– a legfontosabb munkavédelmi előírásokat
Legyen képes:
– a látvány és jelenségek árnyalt értelmezésére
– motívumok feldolgozásra, vázlatok készítésére, átírásra
– kompozíciós ismereteinek alkalmazására
– egy gondolat, téma kibontására, variációinak létrehozására
– a munkafázisok, részfeladatok megoldására és összehangolására
– műalkotás és környezet kapcsolatának, összefüggéseinek felismerésére
– geometrikus és természeti formák ábrázolására
– a perspektíva szabályai szerint tárgycsoportokat, figurákat ábrázolni
– illusztrációkat készíteni
Grafika és festészet műhelygyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– az olajfestés technika alapjait
– a legújabb hazai és nemzetközi festészeti és grafikai törekvéseket és azok képviselőit
– a grafika és festészet szaknyelvét
Legyen képes:
– különböző anyagokkal, stílusjegyekkel alkotásokat létrehozni
– tájkép festésére természetben, vázlatok alapján műteremben
– önálló alkotó tevékenységre a festészet határterületein
– alkalmazni a grafikai sorozatok ismétlődő műfaji, stiláris eszközeit
– eszközhasználati és munkavédelmi szabályok betartására
Továbbképző 9. évfolyam
Vizuális alkotó gyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a rajzi, festészeti, plasztikai, konstruáló és tárgyalkotó technikákat
– a térábrázolás alapelemeit
– a vetületi, axonometrikus és perspektivikus ábrázolás alapelemeit
– a kompozíció jelentéshordozó elemeit
– az alapvető színtani törvényszerűségeket
– a jellegzetes vagy híres képző- és iparművészeti, médiaművészeti és népművészeti alkotásokat
– a legfontosabb munkavédelmi előírásokat
Legyen képes:
– a látvány és jelenségek árnyalt értelmezésére
– motívumok feldolgozásra, vázlatok készítésére, átírásra
– kompozíciós ismereteinek alkalmazására
– egy gondolat, téma kibontására, variációinak létrehozására
– a munkafázisok, részfeladatok megoldására és összehangolására
– műalkotás és környezet kapcsolatának, összefüggéseinek felismerésére
– geometrikus és természeti formák ábrázolására
– a perspektíva szabályai szerint tárgycsoportokat, figurákat ábrázolni
– illusztrációkat készíteni
Grafika és festészet műhelygyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a legújabb hazai és nemzetközi festészeti és grafikai törekvéseket és azok képviselőit
– a grafika és festészet műfaji lehetőségeit és korlátait
– a képgrafika és az alkalmazott grafika együttes megjelenésének lehetőségeit
Legyen képes:
– a vizuális kifejezés elemeinek, eszközeinek alkotói szándék szerinti tudatos alkalmazására
– alkalmazott grafikai és dekoratív festészeti alkotások tervezésére, megvalósítására
– egyedi képi világgal bíró illusztrációk létrehozására
– klasszikus sokszorosított grafikai lapok és táblaképek, muráliák készítésére
– az általa választott műhöz szcenikai tervet, díszlettervet készíteni
– technikailag tiszta és kevert technikájú munkák létrehozására
– munkáinak dokumentálására és installálására
– saját és mások alkotásainak elemzésére és értékelésére
– eszközhasználati és munkavédelmi szabályok betartására
Továbbképző 10. évfolyam
Vizuális alkotó gyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a különféle vizuális művészetek jel- és jelképrendszerét
– a tervezéstől a megvalósításig tartó kreatív folyamat részeit
– a sík- és térművészet törvényszerűségeit, anyagait és eszközeit
– a rajzi, festészeti, plasztikai, konstruáló és tárgyalkotó technikákat
– a térábrázolás alapelemeit
– a vetületi, axonometrikus és perspektivikus ábrázolás alapelemeit
– a kompozíció jelentéshordozó elemeit
– az alapvető színtani törvényszerűségeket
– a jellegzetes, híres képző- és iparművészeti, médiaművészeti alkotásokat
– a munkavédelmi előírásokat
Legyen képes:
– a látvány és jelenségek árnyalt értelmezésére
– motívumok feldolgozásra, vázlatok készítésére, átírásra
– kompozíciós ismereteinek alkalmazására
– egy gondolat, téma kibontására, variációinak létrehozására
– a munkafázisok, részfeladatok megoldására és összehangolására
– műalkotás és környezet kapcsolatának, összefüggéseinek felismerésére
– geometrikus és természeti formák ábrázolására
– a perspektíva szabályai szerint tárgycsoportokat, figurákat ábrázolni
– illusztrációkat készíteni
Grafika és festészet műhelygyakorlat követelmény
A tanuló ismerje:
– a hazai és nemzetközi festészeti és grafikai törekvéseket és azok képviselőit
– a grafika és festészet szaknyelvét
– a grafika és festészet műfaji lehetőségeit és korlátait
– a legfontosabb munkavédelmi teendőket
Legyen képes:
– alkalmazni a klasszikus és kortárs grafikai és festészeti törekvések egyes eredményeit
– alkalmazott grafikai és dekoratív festészeti alkotások tervezésére, megvalósítására
– egyedi képi világgal bíró illusztrációk létrehozására
– klasszikus sokszorosított grafikai lapok és táblaképek készítésére
– technikailag egynemű és kevert technikájú munkák létrehozására
– a műalkotás és környezet összefüggéseiből fakadó ismeretek alkalmazására
– munkáinak dokumentálására és installálására
– saját és mások alkotásainak elemzésére és értékelésére
– eszközhasználati és munkavédelmi szabályok betartására
Követelmények vizuális alkotó gyakorlat tantárgy a továbbképző évfolyamok elvégzése után
A tanuló ismerje:
– a vizuális művészetek területén létrejött értékeket
– a népi kultúra jellegzetes szokásait, tárgyait
– a sík- és térbeli művek, alkotás-sorozatok létrehozásának módjait
– pontos arányokat és karaktereket rögzítő rajzok, plasztikák készítési módszereit
– a fény-árnyék viszonyok törvényszerűségeit
– a művészeti anatómia alapvető törvényszerűségeit
– az alapvető munkabiztonsági, környezetvédelmi előírásokat
A tanuló Legyen képes:
– eligazodni a művészettörténet korstílusai között
– az adott témák önálló feldolgozására
– művészeti ismereteinek alkotó felhasználására
– A témák elemző értelmezésére, sokrétű technikai feldolgozására
– konkrét és elvont gondolatok képi-plasztikai megjelenítésére
– portré, figura rajzolására, festésére vagy mintázására
– a saját és mások alkotásainak elemző értékelésére
Követelmények grafika és festészet műhelygyakorlat tantárgy a továbbképző évfolyamok elvégzése után
A tanuló ismerje:
– a legújabb hazai és nemzetközi festészeti és grafikai törekvéseket és azok képviselőit
– a grafika és festészet szaknyelvét
– a grafikai és festészeti munkához szükséges anyagok és technikai eszközök használatát
– a grafika és festészet műfaji lehetőségeit és korlátait
– a munkavédelmi teendőket
A tanuló legyen képes:
– a vizuális kifejezés elemeinek, eszközeinek alkotói szándék szerinti tudatos alkalmazására
– önálló grafikai és festészeti alkotások, alkotás-sorozatok létrehozására
– alkalmazott grafikai és dekoratív festészeti alkotások tervezésére, megvalósítására
– egyedi képi világgal bíró illusztrációk létrehozására
– klasszikus sokszorosított grafikai lapok és táblaképek, muráliák készítésére
– technikailag tiszta és kevert technikájú munkák létrehozására
– műalkotás és környezet összefüggéseiből fakadó ismeretek alkalmazására
– a különböző műfajok, stílusok, technikák határait átfedő, a lehetőségeket kitágító eljárások keresésére, alkalmazására
– munkáinak dokumentálására és installálására
– saját és mások alkotásainak elemzésére és értékelésére
– a biztonsági és balesetvédelmi előírások betartására