citera

A citera általában a szegényebb néprétegek hangszere volt: falusi és tanyasi parasztoké, pusztai uradalmi cselédeké. Olcsón előállítható, s ezzel átlagos zenei teljesítményt nem nehéz elérni. Egy-két évtizeddel előbb némely helyen úgyszólván minden dalkedvelő férfi, sőt nemritkán nő és gyerekek is tudtak rajta játszani. Szegényebb helyeken még lakodalom is volt citerával. Citerás szórakozáson a zenész nem került pénzbe, a résztvevők felváltva játszottak a hangszeren. Előfordult, hogy ketten, hárman is citeráztak együtt: mindnyájan a dallamot játszották, de esetleg „az ügyesebb még kontrázott is hozzá”.  Ma, a moldvai csángókat kivéve, az egész magyar nyelvterületen ismerik és használják e hangszert.

Iskolánkban előképző, alapképző évfolyamokon választható a citera hangszer, és lehet megismerkedni annak játék módjával. Lehetőség van citera hangszer bérlésére, és ha szeretne valaki saját hangszeren játszani, segítünk a jó hangszer kiválasztásában. A szolfézstanítás – a hangszertanítással szerves egységben – a zene megszerettetését, megértését, valamint a későbbi öntevékeny muzsikálás és zenehallgatás iránti igény kialakulását kívánja megalapozni, ez is képzésünk része.

Citera tanszak tantárgyai: citera, népzenei ismeretek

Tanulóink megismerhetik a citera zenei műfajának sajátosságait, a művészi megjelenítés módjait. Foglalkozásaink a zene alkalmazására, befogadására készítik fel tanulóinkat. Alapvető feladatunk a zenei műveltség megalapozása és a zenei képességek fejlesztése (hallás, ritmusérzék, intonációs érzékenység, fogékonyság a dinamika és a hangszín különbségeire, zenei memória és fantázia). Képzésünk segíti a zenei pályát választó növendékek felkészülését; szakirányú továbbtanulásra, amatőr zenekarokban, kamaraegyüttesekben aktív részvételre ösztönöz.

AZ ALAPFOKÚ NÉPZENEOKTATÁS CÉLRENDSZERE, FUNKCIÓI

Az alapfokú művészetoktatás tantervi programja keretében folyó zenei nevelés lehetőséget ad népzenei tanszakok működtetése révén a nemzeti, népi hagyományok átadására, az egyetemes kultúra, az európai műveltség közvetítésére, az értékmegőrzés formáinak kialakítására, a klasszikus zene és népzene egymást gazdagító, organikus kapcsolatának kiteljesítésére. Tantervünkkel szeretnénk hozzájárulni nemzeti és etnikai kisebbségi közösségeink zenei önismeretének megalapozásához, e közösségek hagyományos zenei megnyilvánulásainak megőrzéséhez, szakmai fejlesztéséhez is.

Az alapfokú népzeneoktatás az életkori sajátosságok figyelembe vételével a hagyományos kultúra értékeinek egységes szemléletű feldolgozására nevel, fejleszti az alkotó magatartást, a variációképző-rögtönzőkészség kialakítását, az önkifejezést, megalapozza az általános zenei műveltséget.

Az énekes és hangszeres népzene anyanyelvi szintű elsajátíttatásával a hagyományos kultúra értékeinek tiszteletére, őrzésére, gyarapítására, továbbadására nevel, lehetőséget nyújt a zene megszólaltatásához szükséges hangszeres és énektechnikai készségek megszerzésére, a zenei ismeretek tudatosítására, a kreativitás az esztétikai érzékenység alakítására.

Az oktatási folyamat – kihasználva a még élő tradíció nyújtotta pedagógiai lehetőségeket – megismerteti a tanulókkal a népzene sajátos gondolkodásmódját, a dallam- és harmóniavilág és a formai szerkezet összefüggéseit, a ritmus és intonáció értelmezésének a nyelvi sajátosságokkal is összefüggő hangsúlyviszonyait, a különböző zenei műfajok sajátosságait.

Célja az is, hogy felkészítsen a zene emocionális és intellektuális befogadására, a társas zenei aktivitásra.

A népzene – és hagyományos közegében tanulásának folyamata is – alapvetően közösségi megnyilvánulás, ezért tanításában a kamarazenének, a hangszeres-énekes együtt muzsikálásnak kiemelt jelentősége van. A társas zenélés, valamint az ehhez gyakran társuló néptánc elmélyíti, megerősíti a tanulók megszerzett egyéni tudását, közösségformáló ereje által hat az emberi interakciók fejlődésére, megteremti a kapcsolatot a hagyomány és ennek a mindennapi életben történő alkalmazása között.

Az oktatás felépítése:

Előképző évfolyamok: 1. évfolyam, 2. évfolyam

Alapfokú évfolyamok: 1. évfolyam, 2. évfolyam, 3. évfolyam, 4. évfolyam, 5. évfolyam, 6. évfolyam

Az alapfokú évfolyamok elvégzése után a tanuló művészeti alapvizsgát tehet.

Továbbképző évfolyamok: 7. évfolyam, 8. évfolyam, 9. évfolyam, 10. évfolyam.

A továbbképző évfolyamok elvégzése után a tanuló művészeti záróvizsgát tehet.

Tantárgyak:

Főtárgy: hangszeres tanszak, citera (előképző 1-2. évfolyam. alapfok 1-6. évfolyam, továbbképző 7-10. évfolyam)

Kötelező tantárgy: népzenei ismeretek (alapfok 1-4. évfolyam)

Kötelezően választható tantárgyak: szolfézs, népzenei ismeretek, néprajz, második hangszer, népi ének, kamarazene, zenekar, vagy a klasszikus zene, jazz-zene, elektroakusztikus-zene tantervi programjainak tantárgyai

Egyes tantárgyak célrendszere:

PENGETŐS TANSZAK

CITERA

A citeratanítás szakirányú feladatai

Ismertesse meg a tanulóval

– a citera lehetőségeit, a rajta játszható dallamok minél szélesebb körét (a tanterv a magyar népzenei  gyakorlatra épül, elzárkózik a hangszertől idegen zenei anyagoktól, nem számítva az archív forrásokból is ismert adaptációkat),

– a citerával rokon pengetős hangszereket, illetve a hasonló repertoárt használó más („bourdon”) hangszereket,

– a hangszer irodalmát, a hangzó vagy kottás formában közölt anyagok minél nagyobb részét,

– a citerajáték jellegzetes hangsorait, pengetésformáit,

– a játékot megelőző zenei elképzelést, a citera kezelésének jellegzetes mozgásformáit, és tudatosítsa a tanulóban ezek kapcsolatát.

Alakítsa ki

– a rendszeres napi munka szükségességét, megismertetve a tanulókkal a céltudatos gyakorlás módszereit,

– a könnyed hangszerkezelést, a helyes testtartást, kéztartást, ujjmozgást, összehangolt balés jobbkéz-játékot.

Fordítson figyelmet

– a hangzóanyagok önálló feldolgozására, a lapról olvasási készség, a zenei memória fejlesztésére.

NÉPZENEI ISMERETEK

A népzenei ismeretek tantárgy tanításának célja, hogy a népi hangszert és éneket tanuló tanulók számára olyan elméleti és gyakorlati ismereteket közvetítsen, melyek leírják, elemzik, összefüggéseiben megvilágítják a népzene működésének törvényszerűségeit, ezzel szolgálva a tanulók hangszeres-énekes fejlődését.

Az előképző évfolyamok célja, hogy fejlődjön ritmus- és térérzéke, intonációs készsége, értelmi képessége, emlékezőtehetsége, erősödjön szabálytudata, közösségi magatartása, az anyanyelv ismerete, a népzene szeretete.

A tanulók életkoruknak megfelelően ismerjék meg és éljék át a jeles napokhoz, ünnepekhez, a munkaalkalmakhoz, a gazdasági évhez kötődő népszokásokat.

Érezzék át a hétköznapok és ünnepek váltakozását, cselekvő módon vegyenek részt a szokások eljátszásában.

Készítsenek az ünnepekhez tartozó hagyományos tantárgyakat, tantárgyi kellékeket.

Éljék át a közösségi együttlétek hagyományos alkalmait, és ismerjék meg közösségteremtő és hagyományőrző szerepét.

Váljon fogékonnyá a népszokások, népi játékok zenei anyagának elsajátításával a népzene befogadására.

NÉPI KAMARAZENE

A népzene tanításában a kamarazenének kiemelt jelentősége van, hiszen a népzene alapvetően közösségi műfaj. A hagyományos népzenei gyakorlatban fontos szerepe van két vagy több hangszer együttes játékának, a hangszeres – énekes együtt muzsikálásnak, melyhez gyakran társul a néptánc is. A társas zenélés segíti a tanulókat megszerzett egyéni tudásuk gyarapítására, alkalmazására. Közösségformáló jellege elősegíti az együttműködés képességének (közös munka, alkalmazkodás, felelősségvállalás, irányítókészség, irányíthatóság, tolerancia, kommunikációs készség) megerősödését, azon viselkedési formák tanulását, amelyek alapján a tanuló konstruktívan be tud illeszkedni és aktívan részt tud venni a társas zenélés különböző formáiban (szólistaszerep, kísérőfunkció, ének-, tánckíséret, táncház).

A kamarazene hat az emberi kapcsolatok fejlődésére, hozzájárulva ezzel a harmonikusabb személyiség kialakulásához. Elmélyíti a kapcsolatot a hagyomány és ennek a mindennapi életben való alkalmazása között, ösztönzi a tanulókat a közös éneklésre, akár saját örömükre, akár koncerteken, táncházakban, ünnepeken való közreműködés formájában. A kamarazene tantárgy alá tartozik a 2-7 fő közötti, tetszőleges összeállítású hangszeres és/vagy vokális tanulókból álló együttes.

Követelmények az egyes évfolyamok elvégzése után:

Előképző 1. évfolyam

Citera: A helyes pengetési irányok elsajátítása.

Egyenletes negyed értékek és nyolcadpárok pengetésével kis hangterjedelmű gyermekdalok

lejátszása íves pengetésmóddal.

A tanuló legyen képes helyes ujjrend kialakítására, a dallamjátszó ujjak könnyed

váltogatására, a hüvelyk- és a középső ujj csúsztatására.

Népzenei ismeretek (kötelező): Mondókák, gyerekjátékok és népszokás dallamok élményszerű éneklése, eljátszása.

Ismerje fel

– kottáról a tanuló a negyed, nyolcad, fél, egész ritmusértékeket és szünet-jeleiket,

– a szinkópa ritmust

– a szolmizációs hangok kézjeleit, valamint a hangok viszonyított helyét a vonalrendszeren,

– a kis és nagy szekund fogalmát

– a G- és F-kulcs hangjait.

Tudja

– alkalmazni a ritmuselemeket 2/4-es, 3/4-es, 4/4-es ütemekben.

– a hiányos ritmust kiegészíteni 2/4-ben.

– érzékelni a tanuló az egyenletes lüktetést

– önállóan dalt kezdeni

– dallamfordulatokat visszaénekelni, és rövid motívumokat memorizálni, belső hallással elképzelni

– a ritmikai és dallami elemeket írásban összekapcsolni.

Legyen képes

– a ritmusmotívumokat folyamatosan olvasni és hangoztatni.

Előképző 2. évfolyam

Citera: Egyenletes pengetéssel gyermekdalokjátéka

Négy ujj használata a húrlenyomás során

A tanuló legyen képes a helyes ujjrend kialakítására, a dallamjátszó ujjak könnyed

váltogatására.

A második érintősoron található Esz’ módosított hang második ujjal történő lenyomására.

Népzenei ismeretek (kötelező): Mondókák, gyerekjátékok, népszokás dallamok, népdalok élményszerű éneklése, eljátszása.

A „belső” lüktetés kialakítása.

Az egyenletes lüktetés és a dalritmus összekapcsolása.

A negyed, páros nyolcad és a negyed szünet ritmusjeleinek folyamatos olvasása gyakorlónevekkel.

A hangok szolmizációs neve, kézjele. Elhelyezés a vonalrendszeren.

Zeneileg pontos éneklés csoportosan és egyénenként is.

A zenei írás-olvasás bevezetése a csoport képességeitől és a tanulók életkorától függően.

Alapfokú 1. évfolyam

Citera: Mérsékelt tempóban egyenletes negyed- és nyolcadmozgás.

A pengetés irányainak biztos tudása.

Hangsúlyos és hangsúlytalan pengetés.

Technikai gyakorlatok az alsó hangtartományban (C’-A’-ig) 4 ujjal.

A kapkodós játék alapjainak elsajátítása.

Népzenei ismeretek (kötelező): A tanult népdalok éneklése szöveggel és szolmizálva, kotta nélkül.

Ismerjék a tanult népszokások tartalmát, a hozzájuk fűződő hiedelmeket, szokásokat, és

tudjanak 5 dallampéldát énekelni, és eljátszani.

Ismerjék vázlatosan a tanult magyar népi hangszerek alkotórészeit, fajtáit, hozzá fűződő

szokásokat, hiedelmeket, illetve ismerjék fel azokat külsejük és hangzásuk alapján.

Alapfokú 2. évfolyam

Citera: Hangsúlyos és hangsúlytalan pengetés tudatos alkalmazása.

A sorvégi szünet kitöltése a C”-re hangolt kisfejhúr bependítésével.

Biztos hangtartomány váltás.

4 ujjal történő játék, a megfelelő ujjrend kialakítása.

Népzenei ismeretek (kötelező): A tanult népdalok éneklése szöveggel és szolmizálva, kotta nélkül.

Ismerjék vázlatosan:

– a magyar népzenei dialektusterületeket dallampéldákkal.

– a tanult népszokások tartalmát, a hozzájuk fűződő hiedelmeket, szokásokat, és tudjanak 5 dallampéldát énekelni, és eljátszani.

– a tanult magyar népi hangszerek alkotórészeit, fajtáit, hozzá fűződő szokásokat, hiedelmeket, illetve ismerjék fel azokat külsejük és hangzásuk alapján.

Alapfokú 3. évfolyam

Citera: Esztam kíséret – a felfelé irányuló pengetések hangsúlyozása.

Ritmusaprózás, tizenhatodokra bontás.

Biztos hangtartomány váltás.

Helyes, önálló ujjrend kialakítása.

Népzenei ismeretek (kötelező): A tanult népdalok éneklése szöveggel és szolmizálva, kotta nélkül.

Ismerjék vázlatosan

– a magyar népzene stílusainak zenei vonásait jellemző dallampéldákkal

– a tanult népszokások tartalmát, a hozzájuk fűződő hiedelmeket, szokásokat, és tudjanak 5 dallampéldát énekelni, és eljátszani

– a tanult magyar népi hangszerek alkotórészeit, fajtáit, hozzá fűződő szokásokat, hiedelmeket, illetve ismerjék fel azokat külsejük és hangzásuk alapján.

Alapfokú 4. évfolyam

Citera: A tizenhatodos ritmusaprózás megvalósítása.

A pergetés (tremolo) önálló alkalmazása.

Egyszerű esztam kíséret megvalósítása.

Népzenei ismeretek (kötelező): A tanult népdalok éneklése szöveggel és szolmizálva, kotta nélkül.

Ismerjék vázlatosan

– a régi stílus stílusrétegeit, azok zenei vonásait, jellemző dallampéldákkal,

– a tanult magyar népi hangszerek alkotórészeit, fajtáit, hozzá fűződő szokásokat, hiedelmeket, illetve ismerjék fel azokat külsejük és hangzásuk alapján,

– a tanult népszokások tartalmát, a hozzájuk fűződő hiedelmeket, szokásokat, és tudjanak 5 dallampéldát énekelni, és eljátszani.

Alapfokú 5. évfolyam

Citera: Pergetéssel való dallamdíszítés.

Nyolcadolós kapkodós díszítés.

Tizenhatodos aprózással történő díszítés.

Sűrű esztam kíséret elsajátítása.

Szinkópa ritmus pontos játéka.

Népzenei ismeretek (kötelezően választható): A tanult népdalok éneklése szöveggel és szolmizálva, kotta nélkül.

Ismerjék vázlatosan

– a régi stílus stílusrétegeit, azok zenei vonásait, jellemző dallampéldákkal,

– a tanult magyar népi hangszerek alkotórészeit, fajtáit, hozzá fűződő szokásokat, hiedelmeket, illetve ismerjék fel azokat külsejük és hangzásuk alapján,

– a tanult népszokások tartalmát, a hozzájuk fűződő hiedelmeket, szokásokat, és tudjanak 5 dallampéldát énekelni, és eljátszani.

VAGY

Népi kamarazene (kötelezően választható):

A tanuló legyen képes

– megadott hangra önállóan hangolni,

– hangolni, intonálni a hangológép jelzéseinek megfelelően,

– be- illetve leintésre játékát pontosan megkezdeni és befejezni,

– be- és leinteni,

– a beintés alapján a helyes tempót azonnal felvenni,

– biztosan tempót tartani,

– intonációs hibáit javítani a tanár jelzései alapján,

– a tanár jelzései alapján hangerőben alkalmazkodni,

– stílusosan játszani a tanult népzenei dialektus dallamait.

A tanuló legyen tisztában

– saját hangszere intonációs jellemzőivel,

– a különböző ütemfajták ütemsúlyaival,

– a népzenei dialektusok hangszeres és énekes zenéjének sajátos stílusával, műfajaival,

jellemzőivel.

Az év végi vizsga javasolt anyaga

– Két különböző karakterű és tempójú népdalokat tartalmazó összeállítás a tanév közben

megismert népzenei tájak

anyagából.

– A tanév közben megismert népzenei tájak anyagából egy táncfüzér, táncrend előadása

koncerten, táncházban.

Alapfokú 6. évfolyam

Citera: Sűrű esztam kíséret alkalmazása.

Tremoló játéktechnika alkalmazása.

Dallamdíszítés tizenhatod értékű dallamhangokkal.

A szinkópa ritmus többféle pengetés módjának ismerete, alkalmazása.

Az autentikus citerajáték szerint a pontozott és fél értékek bontott játéka.

A tanuló legyen képes igényesen megformálni az előadandó dallamokat; legyen tisztában a különböző zenei tájegységek dallamdíszítéseivel.

Népzenei ismeretek (kötelezően választható): A tanult népdalok éneklése kotta nélkül, stílushűen, átéléssel.

Ismerjék vázlatosan

– A magyar népzene és zenetörténet összefüggéseit.

– A folklorizmus és folklorizáció jelenségeit a népzenében.

– A magyar népzenei előadás jeles énekes és hangszeres egyéniségeit.

– A vokális népzenei előadásmód jellemzőit.

VAGY

Népi kamarazene (kötelezően választható):

A tanuló legyen képes

– játék közben új tempót felvenni a partner jelzése alapján,

– lassítani-gyorsítani a partner jelzése alapján,

– tempóváltozásokat ő maga is jelezni.

– stílusosan játszani a tanult népzenei dialektus dallamait.

A tanuló legyen tisztában

– az együttesben szereplő hangszerek hangolásával (C-hangolású vagy transzponáló

jellegével),

– a saját hangszerére jellemző intonációs hibák javítási lehetőségeivel,

– a játszott népzenei dialektus hangszeres, énekes népzenei anyagának jellegzetességeivel.

Az év végi vizsga javasolt anyaga

– Két különböző karakterű és tempójú népdalokat tartalmazó összeállítás és egy táncfüzér,

táncrend előadása a tanév közben megismert népzenei tájak anyagából.

Követelmények az alapfok évfolyamainak elvégzése után

A tanuló legyen képes

– szükség esetén önállóan hangolni,

– önállóan, tisztán intonálni,

– pontos ritmusban, biztos tempótartással játszani,

– új tempót felvenni, tempót változtatni a kamarapartner jelzései alapján,

– saját maga is jelezni a tempóváltozásokat,

– hiba esetén az összjáték komolyabb mérvű megzavarása nélkül tévedését kiigazítani,

szólamába újból bekapcsolódni,

– szólamát magas szintű hangszertudással, stílusérzékkel megszólaltatni,

– figyelmét megosztani a saját és a többiek szólama között,

– állandóan figyelemmel kísérni az együttes összjátékát,

– saját szólamát önállóan megtanulni és kigyakorolni akár kotta, akár hangzóanyag alapján,

– zeneiskolai tanulmányai befejezését követően a kamarazene önálló művelésére.

Rendelkezzék

– a társas muzsikáláshoz szükséges koncentrálóképességgel, alkalmazkodóképességgel,

– a játszott népzenei anyagra vonatkozó sokrétű ismerettel,

– kottaolvasási, illetve hangzóanyag feldolgozási készséggel.

Követelmények az alapfok évfolyamainak elvégzése után

Citera

Az „A” tagozat végén A tanuló ismerje

– a hangszer kialakulásának történetét és a népzenei dialektusokat,

– a citerazene hangzóanyagát és kottában rögzített irodalmát, valamint az általános népzenei

gyűjteményeket, szakkönyveket,

– hangszere felépítését, karbantartását (húrcsere) és hangolását.

Legyen képes

– a hangszernek megfelelő népzene stílushű és improvizatív előadására,

– a pontozott ritmusok autentikus, bontott megszólaltatására,

– a helyes tempó- és ritmustartásra,

– transzponálni a hangszerének megfelelően,

– szólóban és zenekarban saját vagy más énekét kísérni,

Ismerje

– a citerazene különböző tájegységeinek általános stílusjegyeit, a citerán leggyakrabban játszott dallamokat,

– ismerje a kiemelkedő adatközlők játékát,

– ismerje a bourdon-kíséretes zene jellemzőit,

– a „kapkodós” játékstílus, a pergetés, a váltogatott lassú és sűrű pengetés, a húrlefogás, a nyomóval történő játék, a parlando rubato játékmód alapjait.

– a hangszeren való hagyományos hangsúlyozást,

Rendelkezzék

– tiszta hangképzéssel hangszerén,

– biztos zenei memóriával,

– megfelelő technikával, stílusismerettel, előadói készséggel,

– szereplési (színpadi) gyakorlattal.

Népzenei ismeretek

A tanuló ismerje

– a magyar népzene fogalmát, történeti fejlődését,

– népzenénk stílusait, műfajait, földrajzi dialektusait,

– a népzene és más folklórműfajok kapcsolatát,

– a népzene és a műzene összefüggéseit,

– a magyar népi hangszerek osztályozását, történetét, jellemzőit, elterjedtségét, az állandó és alkalmi hangszeregyütteseket

– a magyar népzenekutatás történetét, legjelentősebb gyűjtőit és kutatóit, a legfontosabb kézikönyveket és publikált népzenei felvételeket, az önképzés lehetséges autentikus forrásait.

Legyen képes

– hallás után népdal, illetve egyszerűbb hangszeres népzene lejegyzésére, illetve kottakép alapján való leéneklésére, azok formai és tartalmi elemzésére,

– a tanult népzenei anyagból 100 népdal átélt, kifejező népdal eléneklésére kotta nélkül.

Népi kamarazene

A tanuló legyen képes

– szükség esetén önállóan hangolni,

– önállóan, tisztán intonálni,

– pontos ritmusban, biztos tempótartással játszani,

– új tempót felvenni, tempót változtatni a kamarapartner jelzései alapján,

– saját maga is jelezni a tempóváltozásokat,

– hiba esetén az összjáték komolyabb mérvű megzavarása nélkül tévedését kiigazítani, szólamába újból bekapcsolódni,

– szólamát magas szintű hangszertudással, stílusérzékkel megszólaltatni,

– figyelmét megosztani a saját és a többiek szólama között,

– állandóan figyelemmel kísérni az együttes összjátékát,

– saját szólamát önállóan megtanulni és kigyakorolni akár kotta, akár hangzóanyag alapján,

– zeneiskolai tanulmányai befejezését követően a kamarazene önálló művelésére.

Rendelkezzék

– a társas muzsikáláshoz szükséges koncentrálóképességgel, alkalmazkodóképességgel,

– a játszott népzenei anyagra vonatkozó sokrétű ismerettel,

– kottaolvasási, illetve hangzóanyag feldolgozási készséggel.

Továbbképző 7. évfolyam

Citera: A tanuló ismerje és alkalmazza az eddig tanult pengetési módokat, kíséretfajtákat.

Alkalmazza a húrlefogást lassú dűvő kíséretű dallamokon.

Legyen képes igényesen megformálni az előadott dallamokat.

Ismerje az eredeti játékmódokat.

Alakuljon ki a magas technikai színvonalú játékkultúra.

Tudjon tremolózni a dallam megfelelő hangjain.

A hüvelykujjas nyomótechnika alkalmazása

Dúr hangsorú dallamok játéka nyomóval

Új stílusú dallamok népdalsorainak összekapcsolása a nyomó csúsztatásával – glisszandó játékmód

Húrlefogás – húrtompítás a kísérő húrokon (csárdás táncdallamok játékánál)

Kis nyújtott-, kis éles-, triolás nyújtott- és triolás éles ritmus pengetése

A parlando-rubato előadásmód tanulmányozása, gyakorlása

Népi kamarazene (kötelezően választható):

A tanuló legyen képes

– figyelmét megosztani a saját és a többiek szólama közt,

– saját szólamának szerepét önállóan felismerni, annak megfelelően szólamát kiemelni vagy

háttérbe helyezni,

– figyelemmel kísérni az összhangzást is,

– a tanár útmutatásainak megfelelően hangképzésben, dinamikában, artikulációban stb. alkalmazkodni.

– stílusosan játszani a tanult népzenei dialektus dallamait.

A tanuló legyen tisztában

– a játszott népzenei dialektus hangszeres, énekes népzenei anyagának jellegzetességeivel,

– az együttjátszó hangszerek intonációs és egyéb jellemzőivel,

– az akusztikus intonáció alapvető tudnivalóival.

 

Továbbképző 8. évfolyam

Citera:  A tanuló ismerje és alkalmazza az eddig tanult pengetési módokat, kíséretfajtákat.

Tudjon tremolózni a dallam megfelelő hangjain.

Alkalmazza a húrlefogást lassú dűvő és esztam kíséretű dallamokon.

Legyen képes igényesen megformálni az előadott dallamokat.

Legyen tisztában a különböző tájegységek dallamdíszítéseivel.

Ismerje az eredet játékmódokat.

Alakuljon ki magas színvonalú játékkultúra.

Népi kamarazene (kötelezően választható):

A tanuló legyen képes

– együttesével önállóan elhelyezkedni a próba illetve a koncert színhelyén, az akusztikai és egyéb körülményeket is szem előtt tartva,

– saját szólamán belül és a partnerekhez is önállóan intonálni,

– önállóan alkalmazkodni a hangképzés, dinamika, stílus, artikuláció stb. terén,

– stílusosan játszani a tanult népzenei dialektus dallamait.

– kb. félórányi műsort koncentráltan, koncertszerűen végigjátszani.

A tanuló legyen tisztában a játszott népzenei dialektus hangszeres, énekes népzenei anyagának jellegzetességeivel.

 

Továbbképző 9. évfolyam

Citera: A tanuló ismerje és alkalmazza az eddig tanult pengetési módokat, kíséretfajtákat.

Tudjon tremolózni a dallam megfelelő hangjain.

Alkalmazza a húrlefogást lassú dűvő és esztam, valamint gyorsdűvő kíséretű dallamokon.

Legyen képes igényesen megformálni az előadott dallamokat.

Legyen tisztában a különböző tájegységek dallamdíszítéseivel.

Ismerje az eredeti játékmódokat.

Népi kamarazene (kötelezően választható):

A tanuló legyen képes

– készségszinten használni az elmúlt négy évben tanult ismereteket.

– irányítani a kamaracsoport játékát, ill. alkalmazkodni az irányításhoz

– önállóan kijavítani, ill. kijavíttatni a felmerülő intonációs problémákat

– meghallani, felismerni a tempóvétel következtében kialakuló pozitív és negatív zenei folyamatokat.

– stílusosan játszani a tanult népzenei dialektus dallamait.

A tanuló legyen tisztában a játszott népzenei dialektus hangszeres, énekes népzenei anyagának jellegzetességeivel.

Továbbképző 10. évfolyam

Citera: A tanuló ismerje és alkalmazza az eddig tanult pengetési módokat, kíséretfajtákat.

Tudjon tremolózni a dallam megfelelő hangjain.

Alkalmazza a húrlefogást lassú dűvő és esztam, valamint gyorsdűvő kíséretű dallamokon.

Ismerje és tudja játszani valamennyi citerán használatos hangsort.

Legyen képes megformálni az előadott dallamokat.

Legyen tisztában a különböző tájegységek dallamdíszítéseivel.

Ismerje az eredeti játékmódokat.

Alakuljon ki a magas színvonalú játékkultúra.

Népi kamarazene (kötelezően választható):

A tanuló legyen képes

– teljesen önállóan alkalmazkodni a hangképzés, dinamika, stílus, artikuláció stb. terén,

– az előző évek ismeretanyagának teljesen önálló alkalmazására

– stílusosan játszani a tanult népzenei dialektus dallamait.

– kb. félórányi műsort koncentráltan, koncertszerűen végigjátszani

A tanuló legyen tisztában a játszott népzenei dialektus hangszeres, énekes népzenei anyagának jellegzetességeivel.

Követelmények a továbbképző évfolyamainak elvégzése után

Citera

A tanuló ismerje

– a citerán használatos valamennyi hangsort,

– a tánctípusok jellegzetes karaktereit és dallamtípusait,

– a citerával történő tánckíséret technikai jellegzetességeit.

Legyen képes

– igényesen megformálni az általa előadott dallamokat a dialektusok díszítésmódjainak, játékmódjainak felhasználásával, más hangszerekkel együttjátszani (kamarazene),

– önállóan összeállításokat készíteni a dialektusterületek dallamaiból.

Tudjon

– hangsúlytalan előkéket, tizenhatod ritmusú díszítéseket és dallamokat játszani, tremolózni a dallam megfelelő hangjain

– hangszerén a dallamokat stílusosan, ritmusbontással és variációkkal díszíteni,

A tanuló mutasson példát az alsóbb évfolyamok tanulóinak precíz, pontos, stílusos játékával, biztos hangszerkezelésével.

Tudja behangolni hangszerét tanára segítségével.

Vegyen részt szólistaként vagy zenekari tagként a citerazene fórumain (találkozók, versenyek, előadások, fesztiválok, lemezpályázatok, táborok, stb.).

Népi kamarazene

A tanuló legyen képes

– figyelmét megosztani a saját és a többiek szólama közt,

– saját szólamának szerepét önállóan felismerni, annak megfelelően szólamát kiemelni vagy

háttérbe helyezni,

– figyelemmel kísérni az összhangzást is,

– saját szólamán belül és a partnerekhez is önállóan intonálni,

– önállóan kialakítani az adott népzenei dialektus előadásához illő hangképzést, dinamikát,

artikulációt stb.

A tanuló legyen tisztában

– a játszott népzenei dialektus hangszeres, énekes népzenei anyagának jellegzetességeivel.

– az együttjátszó hangszerek intonációs és egyéb jellemzőivel,

– az akusztikus intonáció alapvető tudnivalóival.