A citera általában a szegényebb néprétegek hangszere volt: falusi és tanyasi parasztoké, pusztai uradalmi cselédeké. Olcsón előállítható, s ezzel átlagos zenei teljesítményt nem nehéz elérni. Egy-két évtizeddel előbb némely helyen úgyszólván minden dalkedvelő férfi, sőt nemritkán nő és gyerekek is tudtak rajta játszani. Szegényebb helyeken még lakodalom is volt citerával. Citerás szórakozáson a zenész nem került pénzbe, a résztvevők felváltva játszottak a hangszeren. Előfordult, hogy ketten, hárman is citeráztak együtt: mindnyájan a dallamot játszották, de esetleg „az ügyesebb még kontrázott is hozzá”. Ma, a moldvai csángókat kivéve, az egész magyar nyelvterületen ismerik és használják e hangszert.
Iskolánkban előképző, alapképző évfolyamokon választható a citera hangszer, és lehet megismerkedni annak játék módjával. Lehetőség van citera hangszer bérlésére, és ha szeretne valaki saját hangszeren játszani, segítünk a jó hangszer kiválasztásában. A szolfézstanítás – a hangszertanítással szerves egységben – a zene megszerettetését, megértését, valamint a későbbi öntevékeny muzsikálás és zenehallgatás iránti igény kialakulását kívánja megalapozni, ez is képzésünk része.
Citera tanszak tantárgyai: citera, népzenei ismeretek
Tanulóink megismerhetik a citera zenei műfajának sajátosságait, a művészi megjelenítés módjait. Foglalkozásaink a zene alkalmazására, befogadására készítik fel tanulóinkat. Alapvető feladatunk a zenei műveltség megalapozása és a zenei képességek fejlesztése (hallás, ritmusérzék, intonációs érzékenység, fogékonyság a dinamika és a hangszín különbségeire, zenei memória és fantázia). Képzésünk segíti a zenei pályát választó növendékek felkészülését; szakirányú továbbtanulásra, amatőr zenekarokban, kamaraegyüttesekben aktív részvételre ösztönöz.
AZ ALAPFOKÚ NÉPZENEOKTATÁS CÉLRENDSZERE, FUNKCIÓI
Az alapfokú művészetoktatás tantervi programja keretében folyó zenei nevelés lehetőséget ad népzenei tanszakok működtetése révén a nemzeti, népi hagyományok átadására, az egyetemes kultúra, az európai műveltség közvetítésére, az értékmegőrzés formáinak kialakítására, a klasszikus zene és népzene egymást gazdagító, organikus kapcsolatának kiteljesítésére. Tantervünkkel szeretnénk hozzájárulni nemzeti és etnikai kisebbségi közösségeink zenei önismeretének megalapozásához, e közösségek hagyományos zenei megnyilvánulásainak megőrzéséhez, szakmai fejlesztéséhez is.
Az alapfokú népzeneoktatás az életkori sajátosságok figyelembe vételével a hagyományos kultúra értékeinek egységes szemléletű feldolgozására nevel, fejleszti az alkotó magatartást, a variációképző-rögtönzőkészség kialakítását, az önkifejezést, megalapozza az általános zenei műveltséget.
Az énekes és hangszeres népzene anyanyelvi szintű elsajátíttatásával a hagyományos kultúra értékeinek tiszteletére, őrzésére, gyarapítására, továbbadására nevel, lehetőséget nyújt a zene megszólaltatásához szükséges hangszeres és énektechnikai készségek megszerzésére, a zenei ismeretek tudatosítására, a kreativitás az esztétikai érzékenység alakítására.
Az oktatási folyamat – kihasználva a még élő tradíció nyújtotta pedagógiai lehetőségeket – megismerteti a tanulókkal a népzene sajátos gondolkodásmódját, a dallam- és harmóniavilág és a formai szerkezet összefüggéseit, a ritmus és intonáció értelmezésének a nyelvi sajátosságokkal is összefüggő hangsúlyviszonyait, a különböző zenei műfajok sajátosságait.
Célja az is, hogy felkészítsen a zene emocionális és intellektuális befogadására, a társas zenei aktivitásra.
A népzene – és hagyományos közegében tanulásának folyamata is – alapvetően közösségi megnyilvánulás, ezért tanításában a kamarazenének, a hangszeres-énekes együtt muzsikálásnak kiemelt jelentősége van. A társas zenélés, valamint az ehhez gyakran társuló néptánc elmélyíti, megerősíti a tanulók megszerzett egyéni tudását, közösségformáló ereje által hat az emberi interakciók fejlődésére, megteremti a kapcsolatot a hagyomány és ennek a mindennapi életben történő alkalmazása között.
Az oktatás felépítése:
Előképző évfolyamok: 1. évfolyam, 2. évfolyam
Alapfokú évfolyamok: 1. évfolyam, 2. évfolyam, 3. évfolyam, 4. évfolyam, 5. évfolyam, 6. évfolyam
Az alapfokú évfolyamok elvégzése után a tanuló művészeti alapvizsgát tehet.
Továbbképző évfolyamok: 7. évfolyam, 8. évfolyam, 9. évfolyam, 10. évfolyam.
A továbbképző évfolyamok elvégzése után a tanuló művészeti záróvizsgát tehet.
Tantárgyak:
Főtárgy: hangszeres tanszak, citera (előképző 1-2. évfolyam. alapfok 1-6. évfolyam, továbbképző 7-10. évfolyam)
Kötelező tantárgy: népzenei ismeretek (alapfok 1-4. évfolyam)
Kötelezően választható tantárgyak: szolfézs, népzenei ismeretek, néprajz, második hangszer, népi ének, kamarazene, zenekar, vagy a klasszikus zene, jazz-zene, elektroakusztikus-zene tantervi programjainak tantárgyai
Egyes tantárgyak célrendszere:
PENGETŐS TANSZAK
CITERA
A citeratanítás szakirányú feladatai
Ismertesse meg a tanulóval
– a citera lehetőségeit, a rajta játszható dallamok minél szélesebb körét (a tanterv a magyar népzenei gyakorlatra épül, elzárkózik a hangszertől idegen zenei anyagoktól, nem számítva az archív forrásokból is ismert adaptációkat),
– a citerával rokon pengetős hangszereket, illetve a hasonló repertoárt használó más („bourdon”) hangszereket,
– a hangszer irodalmát, a hangzó vagy kottás formában közölt anyagok minél nagyobb részét,
– a citerajáték jellegzetes hangsorait, pengetésformáit,
– a játékot megelőző zenei elképzelést, a citera kezelésének jellegzetes mozgásformáit, és tudatosítsa a tanulóban ezek kapcsolatát.
Alakítsa ki
– a rendszeres napi munka szükségességét, megismertetve a tanulókkal a céltudatos gyakorlás módszereit,
– a könnyed hangszerkezelést, a helyes testtartást, kéztartást, ujjmozgást, összehangolt balés jobbkéz-játékot.
Fordítson figyelmet
– a hangzóanyagok önálló feldolgozására, a lapról olvasási készség, a zenei memória fejlesztésére.
NÉPZENEI ISMERETEK
A népzenei ismeretek tantárgy tanításának célja, hogy a népi hangszert és éneket tanuló tanulók számára olyan elméleti és gyakorlati ismereteket közvetítsen, melyek leírják, elemzik, összefüggéseiben megvilágítják a népzene működésének törvényszerűségeit, ezzel szolgálva a tanulók hangszeres-énekes fejlődését.
Az előképző évfolyamok célja, hogy fejlődjön ritmus- és térérzéke, intonációs készsége, értelmi képessége, emlékezőtehetsége, erősödjön szabálytudata, közösségi magatartása, az anyanyelv ismerete, a népzene szeretete.
A tanulók életkoruknak megfelelően ismerjék meg és éljék át a jeles napokhoz, ünnepekhez, a munkaalkalmakhoz, a gazdasági évhez kötődő népszokásokat.
Érezzék át a hétköznapok és ünnepek váltakozását, cselekvő módon vegyenek részt a szokások eljátszásában.
Készítsenek az ünnepekhez tartozó hagyományos tantárgyakat, tantárgyi kellékeket.
Éljék át a közösségi együttlétek hagyományos alkalmait, és ismerjék meg közösségteremtő és hagyományőrző szerepét.
Váljon fogékonnyá a népszokások, népi játékok zenei anyagának elsajátításával a népzene befogadására.
NÉPI KAMARAZENE
A népzene tanításában a kamarazenének kiemelt jelentősége van, hiszen a népzene alapvetően közösségi műfaj. A hagyományos népzenei gyakorlatban fontos szerepe van két vagy több hangszer együttes játékának, a hangszeres – énekes együtt muzsikálásnak, melyhez gyakran társul a néptánc is. A társas zenélés segíti a tanulókat megszerzett egyéni tudásuk gyarapítására, alkalmazására. Közösségformáló jellege elősegíti az együttműködés képességének (közös munka, alkalmazkodás, felelősségvállalás, irányítókészség, irányíthatóság, tolerancia, kommunikációs készség) megerősödését, azon viselkedési formák tanulását, amelyek alapján a tanuló konstruktívan be tud illeszkedni és aktívan részt tud venni a társas zenélés különböző formáiban (szólistaszerep, kísérőfunkció, ének-, tánckíséret, táncház).
A kamarazene hat az emberi kapcsolatok fejlődésére, hozzájárulva ezzel a harmonikusabb személyiség kialakulásához. Elmélyíti a kapcsolatot a hagyomány és ennek a mindennapi életben való alkalmazása között, ösztönzi a tanulókat a közös éneklésre, akár saját örömükre, akár koncerteken, táncházakban, ünnepeken való közreműködés formájában. A kamarazene tantárgy alá tartozik a 2-7 fő közötti, tetszőleges összeállítású hangszeres és/vagy vokális tanulókból álló együttes.
Követelmények az egyes évfolyamok elvégzése után:
Előképző 1. évfolyam
Citera: A helyes pengetési irányok elsajátítása.
Egyenletes negyed értékek és nyolcadpárok pengetésével kis hangterjedelmű gyermekdalok
lejátszása íves pengetésmóddal.
A tanuló legyen képes helyes ujjrend kialakítására, a dallamjátszó ujjak könnyed
váltogatására, a hüvelyk- és a középső ujj csúsztatására.
Népzenei ismeretek (kötelező): Mondókák, gyerekjátékok és népszokás dallamok élményszerű éneklése, eljátszása.
Ismerje fel
– kottáról a tanuló a negyed, nyolcad, fél, egész ritmusértékeket és szünet-jeleiket,
– a szinkópa ritmust
– a szolmizációs hangok kézjeleit, valamint a hangok viszonyított helyét a vonalrendszeren,
– a kis és nagy szekund fogalmát
– a G- és F-kulcs hangjait.
Tudja
– alkalmazni a ritmuselemeket 2/4-es, 3/4-es, 4/4-es ütemekben.
– a hiányos ritmust kiegészíteni 2/4-ben.
– érzékelni a tanuló az egyenletes lüktetést
– önállóan dalt kezdeni
– dallamfordulatokat visszaénekelni, és rövid motívumokat memorizálni, belső hallással elképzelni
– a ritmikai és dallami elemeket írásban összekapcsolni.
Legyen képes
– a ritmusmotívumokat folyamatosan olvasni és hangoztatni.
Előképző 2. évfolyam
Citera: Egyenletes pengetéssel gyermekdalokjátéka
Négy ujj használata a húrlenyomás során
A tanuló legyen képes a helyes ujjrend kialakítására, a dallamjátszó ujjak könnyed
váltogatására.
A második érintősoron található Esz’ módosított hang második ujjal történő lenyomására.
Népzenei ismeretek (kötelező): Mondókák, gyerekjátékok, népszokás dallamok, népdalok élményszerű éneklése, eljátszása.
A „belső” lüktetés kialakítása.
Az egyenletes lüktetés és a dalritmus összekapcsolása.
A negyed, páros nyolcad és a negyed szünet ritmusjeleinek folyamatos olvasása gyakorlónevekkel.
A hangok szolmizációs neve, kézjele. Elhelyezés a vonalrendszeren.
Zeneileg pontos éneklés csoportosan és egyénenként is.
A zenei írás-olvasás bevezetése a csoport képességeitől és a tanulók életkorától függően.
Alapfokú 1. évfolyam
Citera: Mérsékelt tempóban egyenletes negyed- és nyolcadmozgás.
A pengetés irányainak biztos tudása.
Hangsúlyos és hangsúlytalan pengetés.
Technikai gyakorlatok az alsó hangtartományban (C’-A’-ig) 4 ujjal.
A kapkodós játék alapjainak elsajátítása.
Népzenei ismeretek (kötelező): A tanult népdalok éneklése szöveggel és szolmizálva, kotta nélkül.
Ismerjék a tanult népszokások tartalmát, a hozzájuk fűződő hiedelmeket, szokásokat, és
tudjanak 5 dallampéldát énekelni, és eljátszani.
Ismerjék vázlatosan a tanult magyar népi hangszerek alkotórészeit, fajtáit, hozzá fűződő
szokásokat, hiedelmeket, illetve ismerjék fel azokat külsejük és hangzásuk alapján.
Alapfokú 2. évfolyam
Citera: Hangsúlyos és hangsúlytalan pengetés tudatos alkalmazása.
A sorvégi szünet kitöltése a C”-re hangolt kisfejhúr bependítésével.
Biztos hangtartomány váltás.
4 ujjal történő játék, a megfelelő ujjrend kialakítása.
Népzenei ismeretek (kötelező): A tanult népdalok éneklése szöveggel és szolmizálva, kotta nélkül.
Ismerjék vázlatosan:
– a magyar népzenei dialektusterületeket dallampéldákkal.
– a tanult népszokások tartalmát, a hozzájuk fűződő hiedelmeket, szokásokat, és tudjanak 5 dallampéldát énekelni, és eljátszani.
– a tanult magyar népi hangszerek alkotórészeit, fajtáit, hozzá fűződő szokásokat, hiedelmeket, illetve ismerjék fel azokat külsejük és hangzásuk alapján.
Alapfokú 3. évfolyam
Citera: Esztam kíséret – a felfelé irányuló pengetések hangsúlyozása.
Ritmusaprózás, tizenhatodokra bontás.
Biztos hangtartomány váltás.
Helyes, önálló ujjrend kialakítása.
Népzenei ismeretek (kötelező): A tanult népdalok éneklése szöveggel és szolmizálva, kotta nélkül.
Ismerjék vázlatosan
– a magyar népzene stílusainak zenei vonásait jellemző dallampéldákkal
– a tanult népszokások tartalmát, a hozzájuk fűződő hiedelmeket, szokásokat, és tudjanak 5 dallampéldát énekelni, és eljátszani
– a tanult magyar népi hangszerek alkotórészeit, fajtáit, hozzá fűződő szokásokat, hiedelmeket, illetve ismerjék fel azokat külsejük és hangzásuk alapján.
Alapfokú 4. évfolyam
Citera: A tizenhatodos ritmusaprózás megvalósítása.
A pergetés (tremolo) önálló alkalmazása.
Egyszerű esztam kíséret megvalósítása.
Népzenei ismeretek (kötelező): A tanult népdalok éneklése szöveggel és szolmizálva, kotta nélkül.
Ismerjék vázlatosan
– a régi stílus stílusrétegeit, azok zenei vonásait, jellemző dallampéldákkal,
– a tanult magyar népi hangszerek alkotórészeit, fajtáit, hozzá fűződő szokásokat, hiedelmeket, illetve ismerjék fel azokat külsejük és hangzásuk alapján,
– a tanult népszokások tartalmát, a hozzájuk fűződő hiedelmeket, szokásokat, és tudjanak 5 dallampéldát énekelni, és eljátszani.
Alapfokú 5. évfolyam
Citera: Pergetéssel való dallamdíszítés.
Nyolcadolós kapkodós díszítés.
Tizenhatodos aprózással történő díszítés.
Sűrű esztam kíséret elsajátítása.
Szinkópa ritmus pontos játéka.
Népzenei ismeretek (kötelezően választható): A tanult népdalok éneklése szöveggel és szolmizálva, kotta nélkül.
Ismerjék vázlatosan
– a régi stílus stílusrétegeit, azok zenei vonásait, jellemző dallampéldákkal,
– a tanult magyar népi hangszerek alkotórészeit, fajtáit, hozzá fűződő szokásokat, hiedelmeket, illetve ismerjék fel azokat külsejük és hangzásuk alapján,
– a tanult népszokások tartalmát, a hozzájuk fűződő hiedelmeket, szokásokat, és tudjanak 5 dallampéldát énekelni, és eljátszani.
VAGY
Népi kamarazene (kötelezően választható):
A tanuló legyen képes
– megadott hangra önállóan hangolni,
– hangolni, intonálni a hangológép jelzéseinek megfelelően,
– be- illetve leintésre játékát pontosan megkezdeni és befejezni,
– be- és leinteni,
– a beintés alapján a helyes tempót azonnal felvenni,
– biztosan tempót tartani,
– intonációs hibáit javítani a tanár jelzései alapján,
– a tanár jelzései alapján hangerőben alkalmazkodni,
– stílusosan játszani a tanult népzenei dialektus dallamait.
A tanuló legyen tisztában
– saját hangszere intonációs jellemzőivel,
– a különböző ütemfajták ütemsúlyaival,
– a népzenei dialektusok hangszeres és énekes zenéjének sajátos stílusával, műfajaival,
jellemzőivel.
Az év végi vizsga javasolt anyaga
– Két különböző karakterű és tempójú népdalokat tartalmazó összeállítás a tanév közben
megismert népzenei tájak
anyagából.
– A tanév közben megismert népzenei tájak anyagából egy táncfüzér, táncrend előadása
koncerten, táncházban.
Alapfokú 6. évfolyam
Citera: Sűrű esztam kíséret alkalmazása.
Tremoló játéktechnika alkalmazása.
Dallamdíszítés tizenhatod értékű dallamhangokkal.
A szinkópa ritmus többféle pengetés módjának ismerete, alkalmazása.
Az autentikus citerajáték szerint a pontozott és fél értékek bontott játéka.
A tanuló legyen képes igényesen megformálni az előadandó dallamokat; legyen tisztában a különböző zenei tájegységek dallamdíszítéseivel.
Népzenei ismeretek (kötelezően választható): A tanult népdalok éneklése kotta nélkül, stílushűen, átéléssel.
Ismerjék vázlatosan
– A magyar népzene és zenetörténet összefüggéseit.
– A folklorizmus és folklorizáció jelenségeit a népzenében.
– A magyar népzenei előadás jeles énekes és hangszeres egyéniségeit.
– A vokális népzenei előadásmód jellemzőit.
VAGY
Népi kamarazene (kötelezően választható):
A tanuló legyen képes
– játék közben új tempót felvenni a partner jelzése alapján,
– lassítani-gyorsítani a partner jelzése alapján,
– tempóváltozásokat ő maga is jelezni.
– stílusosan játszani a tanult népzenei dialektus dallamait.
A tanuló legyen tisztában
– az együttesben szereplő hangszerek hangolásával (C-hangolású vagy transzponáló
jellegével),
– a saját hangszerére jellemző intonációs hibák javítási lehetőségeivel,
– a játszott népzenei dialektus hangszeres, énekes népzenei anyagának jellegzetességeivel.
Az év végi vizsga javasolt anyaga
– Két különböző karakterű és tempójú népdalokat tartalmazó összeállítás és egy táncfüzér,
táncrend előadása a tanév közben megismert népzenei tájak anyagából.
Követelmények az alapfok évfolyamainak elvégzése után
A tanuló legyen képes
– szükség esetén önállóan hangolni,
– önállóan, tisztán intonálni,
– pontos ritmusban, biztos tempótartással játszani,
– új tempót felvenni, tempót változtatni a kamarapartner jelzései alapján,
– saját maga is jelezni a tempóváltozásokat,
– hiba esetén az összjáték komolyabb mérvű megzavarása nélkül tévedését kiigazítani,
szólamába újból bekapcsolódni,
– szólamát magas szintű hangszertudással, stílusérzékkel megszólaltatni,
– figyelmét megosztani a saját és a többiek szólama között,
– állandóan figyelemmel kísérni az együttes összjátékát,
– saját szólamát önállóan megtanulni és kigyakorolni akár kotta, akár hangzóanyag alapján,
– zeneiskolai tanulmányai befejezését követően a kamarazene önálló művelésére.
Rendelkezzék
– a társas muzsikáláshoz szükséges koncentrálóképességgel, alkalmazkodóképességgel,
– a játszott népzenei anyagra vonatkozó sokrétű ismerettel,
– kottaolvasási, illetve hangzóanyag feldolgozási készséggel.
Követelmények az alapfok évfolyamainak elvégzése után
Citera
Az „A” tagozat végén A tanuló ismerje
– a hangszer kialakulásának történetét és a népzenei dialektusokat,
– a citerazene hangzóanyagát és kottában rögzített irodalmát, valamint az általános népzenei
gyűjteményeket, szakkönyveket,
– hangszere felépítését, karbantartását (húrcsere) és hangolását.
Legyen képes
– a hangszernek megfelelő népzene stílushű és improvizatív előadására,
– a pontozott ritmusok autentikus, bontott megszólaltatására,
– a helyes tempó- és ritmustartásra,
– transzponálni a hangszerének megfelelően,
– szólóban és zenekarban saját vagy más énekét kísérni,
Ismerje
– a citerazene különböző tájegységeinek általános stílusjegyeit, a citerán leggyakrabban játszott dallamokat,
– ismerje a kiemelkedő adatközlők játékát,
– ismerje a bourdon-kíséretes zene jellemzőit,
– a „kapkodós” játékstílus, a pergetés, a váltogatott lassú és sűrű pengetés, a húrlefogás, a nyomóval történő játék, a parlando rubato játékmód alapjait.
– a hangszeren való hagyományos hangsúlyozást,
Rendelkezzék
– tiszta hangképzéssel hangszerén,
– biztos zenei memóriával,
– megfelelő technikával, stílusismerettel, előadói készséggel,
– szereplési (színpadi) gyakorlattal.
Népzenei ismeretek
A tanuló ismerje
– a magyar népzene fogalmát, történeti fejlődését,
– népzenénk stílusait, műfajait, földrajzi dialektusait,
– a népzene és más folklórműfajok kapcsolatát,
– a népzene és a műzene összefüggéseit,
– a magyar népi hangszerek osztályozását, történetét, jellemzőit, elterjedtségét, az állandó és alkalmi hangszeregyütteseket
– a magyar népzenekutatás történetét, legjelentősebb gyűjtőit és kutatóit, a legfontosabb kézikönyveket és publikált népzenei felvételeket, az önképzés lehetséges autentikus forrásait.
Legyen képes
– hallás után népdal, illetve egyszerűbb hangszeres népzene lejegyzésére, illetve kottakép alapján való leéneklésére, azok formai és tartalmi elemzésére,
– a tanult népzenei anyagból 100 népdal átélt, kifejező népdal eléneklésére kotta nélkül.
Népi kamarazene
A tanuló legyen képes
– szükség esetén önállóan hangolni,
– önállóan, tisztán intonálni,
– pontos ritmusban, biztos tempótartással játszani,
– új tempót felvenni, tempót változtatni a kamarapartner jelzései alapján,
– saját maga is jelezni a tempóváltozásokat,
– hiba esetén az összjáték komolyabb mérvű megzavarása nélkül tévedését kiigazítani, szólamába újból bekapcsolódni,
– szólamát magas szintű hangszertudással, stílusérzékkel megszólaltatni,
– figyelmét megosztani a saját és a többiek szólama között,
– állandóan figyelemmel kísérni az együttes összjátékát,
– saját szólamát önállóan megtanulni és kigyakorolni akár kotta, akár hangzóanyag alapján,
– zeneiskolai tanulmányai befejezését követően a kamarazene önálló művelésére.
Rendelkezzék
– a társas muzsikáláshoz szükséges koncentrálóképességgel, alkalmazkodóképességgel,
– a játszott népzenei anyagra vonatkozó sokrétű ismerettel,
– kottaolvasási, illetve hangzóanyag feldolgozási készséggel.
Továbbképző 7. évfolyam
Citera: A tanuló ismerje és alkalmazza az eddig tanult pengetési módokat, kíséretfajtákat.
Alkalmazza a húrlefogást lassú dűvő kíséretű dallamokon.
Legyen képes igényesen megformálni az előadott dallamokat.
Ismerje az eredeti játékmódokat.
Alakuljon ki a magas technikai színvonalú játékkultúra.
Tudjon tremolózni a dallam megfelelő hangjain.
A hüvelykujjas nyomótechnika alkalmazása
Dúr hangsorú dallamok játéka nyomóval
Új stílusú dallamok népdalsorainak összekapcsolása a nyomó csúsztatásával – glisszandó játékmód
Húrlefogás – húrtompítás a kísérő húrokon (csárdás táncdallamok játékánál)
Kis nyújtott-, kis éles-, triolás nyújtott- és triolás éles ritmus pengetése
A parlando-rubato előadásmód tanulmányozása, gyakorlása
Népi kamarazene (kötelezően választható):
A tanuló legyen képes
– figyelmét megosztani a saját és a többiek szólama közt,
– saját szólamának szerepét önállóan felismerni, annak megfelelően szólamát kiemelni vagy
háttérbe helyezni,
– figyelemmel kísérni az összhangzást is,
– a tanár útmutatásainak megfelelően hangképzésben, dinamikában, artikulációban stb. alkalmazkodni.
– stílusosan játszani a tanult népzenei dialektus dallamait.
A tanuló legyen tisztában
– a játszott népzenei dialektus hangszeres, énekes népzenei anyagának jellegzetességeivel,
– az együttjátszó hangszerek intonációs és egyéb jellemzőivel,
– az akusztikus intonáció alapvető tudnivalóival.
Továbbképző 8. évfolyam
Citera: A tanuló ismerje és alkalmazza az eddig tanult pengetési módokat, kíséretfajtákat.
Tudjon tremolózni a dallam megfelelő hangjain.
Alkalmazza a húrlefogást lassú dűvő és esztam kíséretű dallamokon.
Legyen képes igényesen megformálni az előadott dallamokat.
Legyen tisztában a különböző tájegységek dallamdíszítéseivel.
Ismerje az eredet játékmódokat.
Alakuljon ki magas színvonalú játékkultúra.
Népi kamarazene (kötelezően választható):
A tanuló legyen képes
– együttesével önállóan elhelyezkedni a próba illetve a koncert színhelyén, az akusztikai és egyéb körülményeket is szem előtt tartva,
– saját szólamán belül és a partnerekhez is önállóan intonálni,
– önállóan alkalmazkodni a hangképzés, dinamika, stílus, artikuláció stb. terén,
– stílusosan játszani a tanult népzenei dialektus dallamait.
– kb. félórányi műsort koncentráltan, koncertszerűen végigjátszani.
A tanuló legyen tisztában a játszott népzenei dialektus hangszeres, énekes népzenei anyagának jellegzetességeivel.
Továbbképző 9. évfolyam
Citera: A tanuló ismerje és alkalmazza az eddig tanult pengetési módokat, kíséretfajtákat.
Tudjon tremolózni a dallam megfelelő hangjain.
Alkalmazza a húrlefogást lassú dűvő és esztam, valamint gyorsdűvő kíséretű dallamokon.
Legyen képes igényesen megformálni az előadott dallamokat.
Legyen tisztában a különböző tájegységek dallamdíszítéseivel.
Ismerje az eredeti játékmódokat.
Népi kamarazene (kötelezően választható):
A tanuló legyen képes
– készségszinten használni az elmúlt négy évben tanult ismereteket.
– irányítani a kamaracsoport játékát, ill. alkalmazkodni az irányításhoz
– önállóan kijavítani, ill. kijavíttatni a felmerülő intonációs problémákat
– meghallani, felismerni a tempóvétel következtében kialakuló pozitív és negatív zenei folyamatokat.
– stílusosan játszani a tanult népzenei dialektus dallamait.
A tanuló legyen tisztában a játszott népzenei dialektus hangszeres, énekes népzenei anyagának jellegzetességeivel.
Továbbképző 10. évfolyam
Citera: A tanuló ismerje és alkalmazza az eddig tanult pengetési módokat, kíséretfajtákat.
Tudjon tremolózni a dallam megfelelő hangjain.
Alkalmazza a húrlefogást lassú dűvő és esztam, valamint gyorsdűvő kíséretű dallamokon.
Ismerje és tudja játszani valamennyi citerán használatos hangsort.
Legyen képes megformálni az előadott dallamokat.
Legyen tisztában a különböző tájegységek dallamdíszítéseivel.
Ismerje az eredeti játékmódokat.
Alakuljon ki a magas színvonalú játékkultúra.
Népi kamarazene (kötelezően választható):
A tanuló legyen képes
– teljesen önállóan alkalmazkodni a hangképzés, dinamika, stílus, artikuláció stb. terén,
– az előző évek ismeretanyagának teljesen önálló alkalmazására
– stílusosan játszani a tanult népzenei dialektus dallamait.
– kb. félórányi műsort koncentráltan, koncertszerűen végigjátszani
A tanuló legyen tisztában a játszott népzenei dialektus hangszeres, énekes népzenei anyagának jellegzetességeivel.
Követelmények a továbbképző évfolyamainak elvégzése után
Citera
A tanuló ismerje
– a citerán használatos valamennyi hangsort,
– a tánctípusok jellegzetes karaktereit és dallamtípusait,
– a citerával történő tánckíséret technikai jellegzetességeit.
Legyen képes
– igényesen megformálni az általa előadott dallamokat a dialektusok díszítésmódjainak, játékmódjainak felhasználásával, más hangszerekkel együttjátszani (kamarazene),
– önállóan összeállításokat készíteni a dialektusterületek dallamaiból.
Tudjon
– hangsúlytalan előkéket, tizenhatod ritmusú díszítéseket és dallamokat játszani, tremolózni a dallam megfelelő hangjain
– hangszerén a dallamokat stílusosan, ritmusbontással és variációkkal díszíteni,
A tanuló mutasson példát az alsóbb évfolyamok tanulóinak precíz, pontos, stílusos játékával, biztos hangszerkezelésével.
Tudja behangolni hangszerét tanára segítségével.
Vegyen részt szólistaként vagy zenekari tagként a citerazene fórumain (találkozók, versenyek, előadások, fesztiválok, lemezpályázatok, táborok, stb.).
Népi kamarazene
A tanuló legyen képes
– figyelmét megosztani a saját és a többiek szólama közt,
– saját szólamának szerepét önállóan felismerni, annak megfelelően szólamát kiemelni vagy
háttérbe helyezni,
– figyelemmel kísérni az összhangzást is,
– saját szólamán belül és a partnerekhez is önállóan intonálni,
– önállóan kialakítani az adott népzenei dialektus előadásához illő hangképzést, dinamikát,
artikulációt stb.
A tanuló legyen tisztában
– a játszott népzenei dialektus hangszeres, énekes népzenei anyagának jellegzetességeivel.
– az együttjátszó hangszerek intonációs és egyéb jellemzőivel,
– az akusztikus intonáció alapvető tudnivalóival.